Mogens Gøye |
|
|
|
Slægten Gøyes betydeligste mand, rigshofmester Mogens Gøye, ses her på gravstenen fra 1544 i Voldum kirke flankeret af sine to hustruer, Mette Bydelsbak og Margrethe Sture. Mogens Gøye var Danmarks rigeste godsejer og havde stor politisk indflydelse i 1520'erne og 30'erne. Som en af de få i højadelen havde han et godt forhold til Christian II, og han var kun tøvende med til at fyre denne konge. Frederik I "købte ham" ved at gøre ham til rigshofmester. Han var protestant, og var derfor ved Frederik I's død tilhænger af dennes søn, Christian III. Han var med til at nedlægge tiggerklostre, og var en af de få højadelige, der kunne tale bønderne til fornuft. Under Grevens fejde, hvor fornuften var ude af funktion, kæmpede han fra begyndelsen for at få Christian III indsat som konge.
Indskriften nederst på stenen lyder: "Her ligger Erlig oc Welbyrdig Mand oc strenge Ridher Hr. Magnus Gøye til Krænkerup, Dannemarchis Riges Hofmester og begge hans Hustruer: Fru Mette, Albert Bydelbachs Daatter og Fru Margrethe, Claus Stures dotter Ao Do MDXLIIII".
Mere
om Mogens Gøye fra Dansk Biografisk Leksikon (1887 - 1905).
"Rigshofmester, Reformationens berømte Forkæmper, var en Søn af ovennævnte
Eskil G. (d. 1506). Hans Fødselsaar er ukjendt; dog falder det rimeligvis ikke
længe efter 1470, siden han allerede 1492 nævnes som kongl. Hofsinde og ikke
ret mange Aar efter blev gift med den rige Mette Albrechtsdatter Bydelsbach, med
hvem han tidlig kom i Besiddelse af Torbenfeld (nu Frydendal), Gunderslevholm og
Græse i Sjælland, Løgismose i Fyn, Clausholm, Skjærvad og Kjeldkjær i
Jylland. Som Mødrenearv tilfaldt ham Skjærsø i Jylland, som Fædrenearv Krænkerup
paa Laaland, som han allerede før Faderens Død var i Besiddelse af. Denne
Rigdom forøgedes efterhaanden ved store Kjøb; saaledes afkjøbte han sin Søster
Ide G. dennes Arvepart Tunbyholm i Skaane, da hun blev gift udenlands; senere kjøbte
han Avnsbjærg i Jylland af Rasmus Clementsens Arvinger. Hertil kom udstrakt Kjøbstadsgods
næsten i alle Rigets større Stæder, Pant i Tordsø i Skaane og en Tid lang
Besiddelsen af Gisselfeld (S. 68). Ikke uden Grund siger Huitfeld derfor: «Hans
Lige paa Jordegods haver ikke været her eller i Tyskland udi nogle Hundrede
Aar.»
En Mand, der tidlig kom til at indtage en saa betydelig Plads i Aristokratiets Rækker,
og som desuden var i Besiddelse af ualmindelige Evner, en klar Forstand, stor
administrativ Dygtighed, en rolig, sindig og ridderlig Karakter, der skaffede
ham Anseelse baade hos høje og lave, maatte under de daværende Samfundsforhold
komme til at spille en stor Rolle. Allerede 1501 nævnes han som Ridder og er
maaske allerede bleven det ved Kong Hans’ Kroning i Stockholm 1497. I Aaret
1501 forlenedes han med Torup (Frijsenvold) med de dertil liggende Gjerlev,
Galten og Hovlbjærg Herreder, hvori han 1502 fik Pant for sig og Arvinger. S.
A. eller i Begyndelsen af 1503 blev han allerede Medlem af Rigsraadet og synes
samtidig at have været forlenet med Stegehus og Møen, hvorfra han o. 1505
forflyttedes til Aalborghus, som han beholdt til 1516. Han deltog i de
forskjellige Krigstog til Sverige og i Tidens
vigtigste Statshandlinger, saaledes i Forhandlingerne i Kiel 1506 med Hertug
Frederik og Lybekkerne, i Malmøfreden 1512, ledsagede Kong Hans paa dennes
sidste Rejse i Jylland og var tilstede ved hans Død i Aalborg i Febr. 1513.
En endnu betydeligere Stilling kom M. G. til at indtage under Christian II. Han
stod i Spidsen for det Gesandtskab, som Kongen 1514 sendte til Kejser Maximilian
for at bejle til dennes Sønnedatter Elisabeth, hvorfor M. G. s. A. i Brüssel
paa Kongens Vegne viedes til den unge Brud. Ved Dronningens Kroning i
Kjøbenhavn det følgende Aar bar M. G. Sværdet og var maaske alt den Gang
udnævnt til Marsk, en Stilling, han i alt Fald kort efter indtog og beholdt
under hele Kong Christians Regering, og hvormed ogsaa en Del af Rigshofmesterens
Forretninger synes forbundne, efter at Kongens Hofmester Niels Eriksen
Rosenkrantz i Nov. 1516 var død. S. A. forflyttedes han som Lensmand fra
Aalborg til Skanderborg, en af de betydeligste Forleninger i Riget, som han
derpaa beholdt lige til sin Død. Som Marsk tilfaldt ham den Forretning 1517 at
fængsle Torben Oxe. Aaret før havde Kongen af M. G. kjøbt den bekjendte Gaard
paa Hjørnet af Amagertorv og Helliggejststræde, hvor Sigbrit og Dyveke boede.
Til Sigbrit udviklede der sig efterhaanden et stærkt Fjendskab. Som en af
Aristokratiets Hovedmænd kunde M. G. ikke med Ro se paa, at en stor Del af
Magten fra Rigsraadets Haand gik over til Sigbrit og hendes uansvarlige
Raadgivere. Omtr. 1520 skal M. G. ogsaa have gjort Skridt til ved Pavens
Mellemkomst at faa hende fjærnet; men Planen blev røbet, og fra nu af nærede
Sigbrit et glødende Had til M. G.; «Kongen i Nørrejylland» kaldte hun ham
spottende, og M. G. beskylder hende for flere Gange at have forsøgt «at lyve
ham Halsen fra». Kongens Tillid til M. G. rokkedes dog ikke herved, og denne
bevarede sin ridderlige Troskab mod Kongen saa længe som muligt. Da de jyske
Rigsraader i Dec. 1522 indlode sig i Underhandlinger med Hertug Frederik, vilde
M. G. derfor ingenlunde slutte sig til dem, men fik Kongen til at udbyde en
almindelig Rigsdag, der skulde samles i Aarhus, og hvortil ogsaa Udsendinger fra
Borger- og Bondestanden skulde indkaldes. Kongen tilbød her at ville stille
Klagerne tilfreds; men dette Skridt af M. G., der kom Oprørspartiet meget
ubelejlig, fremskyndede netop Oprørets Udbrud. Paa et Møde i Viborg 20. Jan.
1523 opsagde man Kongen Huldskab og Troskab og sendte Mogens Munk til Hertug
Frederik. Vel havde man uden videre stillet M. G.s Navn i Spidsen for
Brevene, men – hans Segl mangler; han havde saaledes aldrig tiltraadt
Beslutningerne. Da Mogens Munk kort efter havde sin bekjendte Samtale med Kongen
i Vejle, ytrede han ogsaa i Samtalens Løb, at i M. G. havde Kongen en tro Mand.
Denne søgte endnu paa denne Tid at mægle mellem Kongen og Oprørerne; først
efter at Kongen selv havde opgivet Jylland, og Hertug Frederik, der imidlertid
personlig var kommen til Jylland i Spidsen for en Hær, truede M. G. og de
Mænd, der endnu holdt ved Christian II, paa Liv og Gods, hvis de ikke indfandt
sig til Kongehyldingen i Viborg, sendte M. G. 19. Marts fra Skanderborg sit
Opsigelsesbrev til Christian II, hvori han bevidner sin Sorg over at maatte
gjøre dette Skridt, men begive sig til Kongen i Sjælland turde han ikke af
Frygt for Sigbrits Efterstræbelser. 26. Marts 1523 har M. G. derpaa i Viborg
medbeseglet Frederik I’s Haandfæstning og blev af den kloge Konge strax
udnævnt til Rigshofmester.
Fra nu af var M. G. Kong
Frederiks Mand, og i Følge den ridderskabelige Troskabsfølelse, der lader
Ridderen tjene sin Herre, indtil han frivillig eller nødtvungen sender ham sit
Opsigelsesbrev, tjente han nu den nye Konge, til hvis Politik saa mange Baand
knyttede ham, med Iver og Troskab. Dog fik han flere Gange Lejlighed til at vise
sin ridderlige Følelse over for Christian II og hans Slægt. Da Rigsraadet
saaledes 1525 tillagde Kong Frederiks Dronning det samme Livejegods, der var
tillagt Dronning Elisabeth, nægtede M. G. at tiltræde denne Beslutning og
gjorde det først efter Dronning Elisabeths Død. Vel var han senere blandt de 8
Raader, der fik Tilsyn med Kong Christians Fængsel paa Sønderborg; men dog
synes han at have været blandt de Raader, der holdt paa, at Lejdet skulde
holdes. I Anledning af et heftigt Fejdeskrift under Grevefejden beraaber han sig
paa, at han i denne Sag kun havde handlet efter sin Konges Ordre. «Jeg vil
beraabe mig paa Kong Christian selv,» tilføjer han med Stolthed, «at han
aldrig har beskyldt mig eller med rette kan beskylde mig, men at jeg har tjent
ham som andre fremfarne Herrer og Konger her i Danmark trolig og ærlig, som en
oprigtig Riddersmand bør at tjene sin Herre og Konge.» Det er ogsaa et smukt
Træk i M. G.s Karakter, at han ofte tog sig af dem, der i de urolige Tider vare
Gjenstand for Forfølgelse, baade i Christian II’s Tid og senere.
At skildre M. G.s Virksomhed som Rigshofmester i det enkelte vilde være det
samme som at skrive omtrent hele Tidens Historie. Her kun nogle enkelte Træk.
Strax 1523 fulgte han Hertug
Christian (III) og Johan Rantzau til Kjøbenhavns Belejring og havde stor Del i,
at Staden 1524 overgaves til ham paa Kong Frederiks Vegne. Mange Fjender havde
han imidlertid; han klager selv til Kongen over, at han var udsat for Bagtalelse
og Bagvaskelser; han havde ogsaa, som det synes, støttet Kongens forgjæves
Bestræbelser for at faa Vornedskabet paa Øerne afskaffet eller mildnet. Under
den stærke Gjæring blandt Almuen, især i Jylland, i Anledning af de paalagte
Skatter overdroges det M. G. 1525 at straffe de ulydige. Med Fare for sit Liv
udførte han dette Hverv og synes ogsaa at have faaet Almuen foreløbig
beroliget. Men imidlertid foregik der en gjennemgribende Forandring med ham
selv. Tidligere havde han fulgt den katholske Kirkes Lære; han havde stiftet
Messer og bestemt Gaver til Kirker og Klostre som andre Katholikker. Men i Juni
1526 optraadte han ligesom Kong Frederik aabenlyst som Lutheraner, spiste
til stor Forargelse for Katholikkerne Kjød paa Fastedagene og nød Nadveren paa
luthersk Vis. I disse Aar var Hr. Peder Thomesen, der nylig var kommen tilbage
fra Luthers Hus i Wittenberg, senere den første evangeliske Superintendent i
Vendelbo Stift, hans Huskapellan. M. G. kom rimeligvis ad denne Vej i personligt
Forhold til Luther, der sendte ham sine Skrifter.
Den mægtige Rigshofmesters Overgang til Luthers Lære vakte stor Forbitrelse
blandt Katholikkerne. Hans egen Stilling blev derved i flere Henseender
vanskelig. Som Rigshofmester og som en konservativ og lovtro Mand maatte han
være de bestaaende Love lydig, og dog stod han nu som Bærer af en ny Tids
Ideer, der af hans Modstandere betragtedes som en fremmed, tysk Plante, der
stred mod nedarvet dansk Sæd og Skik, og som bragte Forvirring i alle Forhold.
Rigsraadet var i det hele udpræget katholsk; hos en Del af den udenraads Adel
og hos Almuen viste der sig derimod stærkt Røre, Lyst til at komme i
Besiddelse af Kirkens store Gods og Ulyst til at svare de kirkelige Afgifter,
især Bispetienderne. Vel lykkedes det Prælaterne ved svære Indrømmelser i
andre Retninger paa Herredagen i Odense i Dec. 1526 at faa det verdslige
Rigsraad paa eget og hele Adelens Vegne til at love Kirken sin Hjælp,
«besynderlig mod Luthers ukristelige Lærdom». M. G.s Navn staar som
sædvanlig i Spidsen af Brevet; men næppe kan han have tiltraadt denne
Beslutning ved at sætte sit Segl under. Kort efter maatte Kongen byde ham og
andre Lensmænd i Aarhus Stift at skaffe Biskoppen og Kirken deres sædvanlige
Indtægter. M. G. udførte Hvervet som lovtro Mand; men med det samme
forestillede han Kongen, at Almuen ikke havde helt Uret, thi Biskopperne gjorde
netop Fordring paa Afgifter, der næppe vare grundede i den bestaaende
Lovgivning. Paa den anden Side indgik Almuen og en Del af den jyske Adel et
ligefremt Forbund mod Kirken. Forbitrelsen mod M. G. var paa denne Tid saa stor,
at han endog truedes med Vold og ikke vilde indfinde sig personlig til det
almindelige Hærskue i Viborg i April 1527, hvor hele den jyske Adel og højere
Gejstlighed skulde give Møde, for ikke at høre deres «pukkende og spydige
Ord», naar han ikke vilde indgaa den Kontrakt og Besegling, de forlangte af
ham. Derimod havde han stor Del i, at Tiendesagen endelig ordnedes paa den
følgende Herredag i Odense 1527.
Ligesom M. G. i hele denne Sag
optraadte mæglende og beroligende, saaledes optraadte han ogsaa i den følgende
Tid under de Uroligheder, Christian II’s forventede Ankomst fremkaldte i
Jylland. Det kom saaledes i Aaret 1531 til voldsomme Optrin paa Viborg Landsting
mod den forhadte Mogens Munk; men M. G. og hans trofaste Hjælper Erik Banner
fik ved deres Indflydelse hos Almuen de oprørte Bølger til foreløbig at
lægge sig. Almuen vil kun høre dem, hedder det stadig, og i deres Len var der
ingen Uro, heller ikke under Grevefejden. Især i to Retninger viser M.
G.s Virksomhed for ReformationensFremme sig, i Forholdet til de lutherske
Præster og til Tiggermunkene. De første tog han under sin Beskyttelse ved at
udvirke kongl. Beskjærmelsesbreve for dem, naar de vilde prædike «Guds Ord og
Evangelium» eller gifte sig; de unddroges derved fra Kirkens Jurisdiktion og
stilledes under den verdslige Arms Beskyttelse. Ogsaa de nyvalgte Biskopper
maatte indgaa Forpligtelser til Kongen om ikke at lægge Ordets frie Forkyndelse
Hindringer i Vejen. Begyndelsen hertil gjordes ved Joachim Rønnovs Udvælgelse
til Biskop i Roskilde 1529, og M. G. med flere andre gik i Borgen for, at
Rønnov vilde holde sine Forpligtelser. At M. G. har haft stor Del i denne
Udvælgelse, er rimeligt; ja man talte endog om, at den unge Biskop vilde gifte
sig, og satte hans Navn i Forbindelse med Birgitte Gjøe. – Tiggermunkene var
M. G. derimod aabenbart ingen Ven af. Naar Munkene paa Grund af Tidens
Trængsler havde forladt deres Klostre, betragtedes disse som herreløst Gods,
der faldt ind under Kronen og Rigshofmesterens Styrelse. I Regelen bleve disse
Klostre da ved M. G.s Mellemkomst skjænkede Kjøbstæderne til Hospitaler eller
Raadhuse. Men han kan ikke frikjendes for
af og til ved sine Hjælpere at have ophidset Borgernes Stemning mod
Tiggerbrødrene og saaledes fremskyndet Klostrenes Opgivelse af Brødrene. Dette
var navnlig Tilfældet med Graabrødreklostrene i Flensborg (1528), hvor M. G.
selv havde faaet Brev paa Klosteret, i Randers, hvor han havde faaet Klosteret
af Kongen i Bytte for Klosteret i Flensborg, fordi hans Morfader, Erik Ottesen
Rosenkrantz, laa begraven her, hvorpaa han strax indsatte en luthersk Præst i
Klosterkirken, i Næstved (1532), hvor hans første Hustru (d. 1513) oprindelig
synes at have haft sit Hvilested, i Kalundborg, hvor han da (1532) var Lensmand,
og til Dels i Horsens. Det er disse Forhold, der hos Munkene skaffede M. G.
Benævnelser som «Djævelens Tjener og Drabant», og som i nyere Tid have
skaffet ham Benævnelsen «Klosterstormeren». Naar undtages Forholdet med
Randers Kloster, synes M. G. dog aldrig at have skaffet sig personlige Fordele
herved. Det egentlige Kirke- og Klostergods synes han aldrig at have forgrebet
sig paa; i hans Jordebog kan næppe eftervises mere end 4 Bøndergaarde, han har
erhvervet fra Klostre, og alle 4 ved Kjøb. At skildre M. G. som en fræk
Kloster- eller Kirkestormer er derfor en stor og vildledende Overdrivelse. Han
stod i den Henseende maaske renere end mange af hans katholske Medbrødre i
Raadet.
Ved Kong Frederiks Død (10. April 1533) stod M. G. paa sin Magts Højde. Ved
Siden af sine umaadelige private Ejendomme, der stadig forøgedes, havde han i
Forlening Kalundborg med Samsø og 3 Herreder i Sjælland, Skanderborg med 7
Herreder og Torup i Jylland med 3 Herreder foruden forskjellige Smaalen hist og
her samt Gavnø og Ring Nonneklostre. Men der begyndte nu en katholsk Reaktion,
som en Tid hemmede hans Virksomhed. For ham var aabenbart Sikringen af Ordets
frie Forkyndelse som i Kong Frederiks Dage og derigjennem Evangeliets FVemme det
vigtigste. Dette Maal kunde naas med Kong Frederiks ældste Søn, den lutherske
Hertug Christian, paa Danmarks og Hertugdømmernes Trone, støttende sig til
Rigets tidligere Forbundsfæller, de nu lutherske Stater Sverige og Lybek, som
Modvægt mod den mægtige katholske Kejser Carl V og Holland. Med Kong Gustav
stod M. G. derfor i dette Aar i en livlig Brevvexling; han opfordrede Kongen til
som Slægtning af Biskop Joachim Rønnov at opmuntre denne til at fremme
Evangeliets Sag, hvilket Kong Gustav ogsaa gjorde, ligesom denne kraftig
opmuntrede M. G. under den megen Modstand, han mødte, til at holde fast ved
Evangeliets Sag, og det er
formodentlig ogsaa paa denne Tid, at Luther sendte en Skrivelse af lignende
Indhold til M. G. Hvad Lybek angaar, vil den lybske Krønnikeskriver Reimer Kock
vide, at M. G. var stemt for, at Danmark skulde holde sine tidligere Løfter til
denne Stat og ratificere den Traktat, som Jürgen Wullenwever i denne Hensigt
bragte med til Kjøbenhavn under den Herredag, som ved St. Hansdagstid 1533
holdtes i Anledning af Kongevalget. Hvis denne Politik var bleven fulgt, havde
man maaske undgaaet Grevefejden; men M. G.s Planer krydsedes fra to Sider.
Rigsraadets katholske Flertal med Biskopperne i Spidsen vilde fremfor alt ikke
have en Lutheraner paa Tronen, men den unge Hertug Hans. Kongevalget blev derfor
af Hensyn til Norge udsat til St. Hansdag 1534, for at man da kunde faa
Nordmændene med; man vilde da i Mellemtiden benytte Lejligheden til netop at
sikre den katholske Religion. Da M. G. tillige med Erik Banner og maaske et Par
andre Rigsraader nægtede at besegle den Reces, der i den Anledning vedtoges,
medførte dette i Forening med Kongevalgets Udsættelse saa stor Uenighed i
Raadet, at M. G. og Erik Banner nedlagde en bestemt Protest mod Rigsraadets hele
Færd og derpaa hemmelig om Natten forlode Kjøbenhavn. Det katholske Rigsraad
forviste nu Hans Tausen fra Kjøbenhavn, og nogle Dage senere sendte de
Wullenwever et Afslag. Den anden Side, hvorfra M. G.s Planer vare krydsede, var
nemlig Hertug Christians egne Raader, der af Fjendskab til det demokratiske
Lybek havde faaet sluttet et Forbund mellem Hertugdømmerne og Nederlandene, som
Danmark nu sluttede sig til, ligesom man nu maatte indgaa en saakaldt Union med
Hertugdømmerne.
Efter Herredagen begav M. G. sig til Gunderslevholm, hvor Hans Tausen fandt
Beskyttelse hos ham, hvorpaa han kort efter i Forening med sin Datter Birgitte
hos Joachim Rønnov udvirkede Hans Tausens Tilbagevenden til Kjøbenhavn. Selv
ilede han kort efter til Jylland af Frygt for, at Almuen skulde begynde Opløb
af Forbitrelse over Prælaternes Færd, hvilket han da vilde søge at afværge.
Med Bitterhed udtaler han sig paa samme Tid om Rigsraadets Færd over for
Kronens Rettigheder i den kongeløse Tid.
M. G. og Erik Banner paa den ene
Side, Jørgen Kock og Wullenwever paa den anden Side søgte endnu paa denne Tid
at bevæge Hertug Christian til at overtage Regeringen; men da han forlangte et
Valg af Rigsraadet, førte disse Bestræbelser ikke til noget; Borgmestrene
fattede da den hemmelige Plan at rejse
Christian II’s Fane, og der indtraadte saaledes en Spaltning i selve det
lutherske Parti. M. G. holdt imidlertid fast ved sin Plan; da Lybek om Foraaret
1534 pludselig overfaldt Holsten, samlede han det jyske Raad i Ry ved
Himmelbjærget (4. Juni) og søgte, som det synes, her at virke for Hertug
Christians Valg paa den til St. Hansdag forestaaende Herredag. Der sendtes ogsaa
paa denne Tid Skrivelse til Malmøboerne fra M. G. og Erik Banner om Hertugens
Valg; de svarede, at de vilde slutte sig til dem; men imidlertid udbrød der
Oprør i Malmø; den hemmelige Plan kom til Udbrud. Kjøbenhavns Borgere
opfordrede (7. Juni) under disse Forhold M. G. til at komme til dem, «paa det
at den evangeliske Handel og Guds Ære maatte fremmes». Fra Grev Christoffer
kom i de samme Dage et Brev (af 27. Maj) til M. G., hvori han opfordrede denne
til, som uskyldig i Lejdebruddet mod Christian II, at slutte sig til ham.
Imidlertid landede Greven pludselig paa Sjælland (23. Juni). Uden at tænke paa
sine store Godser og Forleninger paa Øerne samlede M. G. imidlertid atter det
jyske Raad og en Del af den menige Adel i Ry (4. Juli), hvor Biskopperne da ved
Adelens truende Holdning bleve nødte til at slutte sig til Hertug Christian. En
Deputation med M. G. i Spidsen sendtes til Hertugen for at tilbyde ham et Valg;
17. Juli afgav Hertugen i Preetz sine Erklæringer herom, hvorpaa M. G.
ledsagede ham til den foreløbige Hylding i Horsens 18. Avg.
Da Clements-Fejden imidlertid var udbrudt, samlede M. G. efter det for Adelen
ulykkelige Slag ved Svendstrup (Okt. 1534) en Styrke af Adelsmænd og Bønder
ved Gudenaa og reddede herved det østlige Jylland. Han indsattes derpaa af
Christian III til Statholder i Jylland sammen med Biskop Ove Bille, ledsagede
Kongen til den endelige Hylding i Viborg i Marts 1535, søgte paa flere Maader
at mildne Sejerherrernes Strænghed og sendtes ogsaa senere tillige med Erik
Banner til Vendsyssel for at virke dæmpende paa Almuen, der truede med atter at
rejse sig paa Grund af de strænge Straffedomme. Selv udrustede han et Skib, der
deltog i Peder Skrams Togter. Da Krigen senere trak over til Sjælland, fik han
atter Kalundborg i Forlening, ligesom han i Forening med Ove Bille o. fl.
indsattes til Statholder i Sjælland med Sæde i Roskilde. Ogsaa paa denne Tid
søgte han at virke mæglende og mildnende; han udvirkede saaledes, at der gaves
Amnesti til Svendborg og Nyborg Borgere for deres Frafald, og deltog i de
Underhandlinger, der førte til Malmøs Overgivelse.
I det Møde, som Kong Christian efter Kjøbenhavns Overgivelse om Aftenen 11.
Avg. 1536 holdt med sine holstenske Raader og sine Landsknægtoberster om
Biskoppernes Fængsling, deltog M. G. ikke. Derimod kaldtes han efter
Fængslingen om Morgenen 12. Avg. tillige med de øvrige verdslige Raader til
Kongen og har medbeseglet den Revers, der blev aftvungen det verdslige Raad om
at finde sig i Statsforandringen. Naar Kong Christian i et Brev til en tysk
Fyrste fortæller, at han ogsaa havde villet fængsle hele det verdslige Raad,
men at det blev afvendt ved Forestillinger af flere af hans tyske og danske
Raader, hos hvem han altid havde fundet Troskab, saa kan man vel sikkert slutte,
at M. G. har været blandt disse; thi der var sandelig ingen, der havde vist
Kong Christians Sag større Troskab. Han har saaledes ved sin Optræden virket
til, at Danmarks Rige ikke blev et værgeløst Bytte for Kongens tysk-holstenske
Omgivelser.
En luthersk Konge sad nu paa Tronen, Reformationen blev indført. M. G.s Politik
havde sejret, om end anderledes, end han havde tænkt sig.
Rigshofmesterværdigheden beholdt han lige til sin Død; men hans Virksomhed er
nu mindre fremtrædende end tidligere. Hertil bidrog maaske ogsaa
Alderdomssvaghed; i sine senere Aar klager han ofte over Sygdom. Sidste Gang,
han i Følge Kancelliets Brevbøger har forebragt Sager for Kongen, er 7. Maj
1537. I alle vigtigere Møder og Herredage deltog han dog, sidste Gang 28. Nov.
1542. Til Kongens Kroning i Avg. 1537 var den gamle Herre endnu indbudt til «at
rende (turnere) med kgl. Majestæt». – Hans sidste Aar formørkedes af en
hæslig Familiestrid med hans unge Dattersøn Peder Oxe, med hvis Slægt M. G.
fra Faderens Tid havde arvet en bitter Strid. Med hensynsløs Kraft og juridisk
Kløgt kastede den unge Peder Oxe sin gamle Morfader ud ikke blot af Oxernes
gamle Ejendom Tordsø, men ogsaa af Gjøernes Fædrenegaard Gisselfeld (jvfr.
ovfr. S. 70). «De handle med mig paa min Alderdom, som de ville», skriver M.
G. bittert kort før sin Død, der indtraf paa Skanderborg Slot Palmelørdag
eller -søndag (5. ell. 6. April) 1544, faa Dage efter at han havde fejret sin
Datter Mettes Fæstensøl med Just Høg til Vang. – Han ligger begraven i
Voldum Kirke ved Clausholm. Efter Mette Bydelsbachs Død (9. Nov. 1513) havde
han ægtet Margrethe Sture, Datter af Claus S. til Gammelgaard i Slesvig; hun
var allerede død i Barselseng i Dec. 1528. Med sin første Hustru havde han 8
Børn, deriblandt de ovennævnte Sønner Axel, Eskil og Albert samt Døtrene
Sophie, Elline og Birgitte; med den sidste Hustru havde han 9 Børn, deriblandt
Christoffer og Falk."