1536 Peter Palladius |
Gudstjeneste | |
Biskopper over Sjælland | |
Bispeembedet
|
|
Peder Palladius er født 1503 i Ribe, hvor hans fader, Peder Esbernsen, muligvis var »pladeslager«, dvs. fremstillede rustninger. Sønnens første tilnavn, Palladius, er en latinisering af »plade«, brystharnisk. Peder gik i skole både i Ribe, Assens og Roskilde (omkring 1520) og kom som så mange velbegavede, men fattige studerende til udlandet som ledsager og hovmester for en velhavende mands søn. I 1531 i var han i Wittenberg hvor han indskrev sig som Petrus Espernus Pladius Ripensis som lærer for en søn af borgmester Mikkel Pedersen Akeleje i Odense. Her fuldførte han sine studeringer, blev 1533 magister og fire år senere doktor i teologi. Han knyttedes nært til de ledende reformatorer, især Philip Melanchton, der gav ham tilnavnet Palladius, afledet af "Pallas (Athene)" på grund af hans store viden. At han vurderedes højt i Wittenberg, viser et brev til Christian III. fra Johan Bugenhagen, hvori denne tilråder, at Peder Palladius skal tage doktorgraden.
Som Sjællands nye superintendent skulle Palladius på visitatsrejse rundt i stiftet, og i den forbindelse noterede han flittigt ned i en visitatsbog, som er bevaret. I den kan man se, hvad han gjorde, når han besøgte menigheder og præster.
Palladius krydrer sin fortælling med små opbyggelige historier og humoristiske småtræk fra dagliglivet og fra sin embedsgerning, for at hans tilhørere skal forstå og huske, hvad han har sagt. Som når han vil have dem til aldrig at glemme at takke Gud for maden, så fortæller han om den lille pige i Bjergby Kirke, der bad: "Frels os fra alt ondt, amen, mad i Guds navn."« Den lille der uden ret at forstå plaprer sin bøn, bliver et symbol for menigheden: således skal troen blive hverdag for dem alle. Men os siger historien noget mere. Noget om superintendentens forståelse også for de små ting i livet, om hans evne til at se og høre.
Det er superintendentens opgave at forklare og begrunde det nye kirkesyn for en menighed, der er overvejende katolsk. Hans foredrag præges af en bondefornuft, der ikke giver plads for finere nuancer eller stor inderlighed. Han taler højt og bramfrit om gammelt misbrug og begrunder det nye uden teologiske spidsfindigheder. Der skal ikke mere bedes for de afdøde, skærsilden er ikke mere, men helvede er alligevel en realitet. Han holder det op for dem, så de kan se, at den der er øverst her på jorden, ligger nederst på risten, nærmest flammerne. De hellige kan ikke mere gøre mirakler, det overlades helt til djævelen som åbenlyst og i mange forklædninger driver sit spil. Man opnår intet ved pilgrimsgang til hellige steder: "Mange bisser til det formaledidede sted Bistrup, og til andre sådanne steder, udi hvilken djævelen og paven har haft deres kram og holdt krohus og horehus for alle dem, som vil bole der med deres afguder Bistrup, og til andre sådanne steder, udi hvilken djævelen og paven har haft deres kram og holdt krohus og horehus for alle dem, som vil bole der med deres afguder".
Men Palladius søger at udnytte de gamle sæder til nye formål. Når den gamle helligdomsgang nu er så inderlig overflødig, så kan de jo søge at gøre den nyttig. "I kan jo gå til de levende hellige, i stedet for til de døde: alle de fattige og syge, som ligger hjælpeløse hen", og han nævner eksempler fra nabosogn på folk, som har hjælp og trøst behov. Heller ikke fasten var til nogen nytte - den var jo kun et skalkeskjul. "Faste er hunger, hunger, hunger. Da Vor Herre Jesus havde fastet, da hungrede han. Da vore munke havde fastet efter ham til påske, da var de federe og mere puskindede efter påske end de var om fastelavn. Herre Gud, hvor havde de fastet. De var kun Guds gække".
Kirkerne skal renses for de katolske levn. Ikke alle steder har menighed og kirkeværger skyndt sig at få de gamle billeder ud. I den følgende tid pilles sidealtrene ned, altertavler med katolske fremstillinger skiftes ud, madonnabilleder pilles ned. Det var folk som Palladius, der i praksis og ude i marken skulle føre den nye kirkeordinans ud i livet. Mod de gammelkatolske kannikker i Roskilde satte Palladius hårdt ind. Han kom selv til byen og i 14 dage i træk holdt han forelæsninger i domskolen - på latin - for alle de gejstlige, som skulle høre sandheden om den nye tro. Derpå blev Hans Tausen ansat som lærer i teologi ved skolen, så forelæsningerne kunne fortsætte.
Peders bror Niels blev biskop over Skåne og kom i denne egenskab til at krone Frederik II i Vor Frue Kirke i København 25/6 1559.
I en bog fra 1761, beskriver kgl. kobberstikker, Jonas Haas, 15 biskopper fra Sjællands stift, “Hvilke have levet siden Reformationen og indtil værende Tider.”
Han skriver om Peder Palladius, Sjællands stifts første biskop efter reformationen, at han var en flittig og vigtig person i arbejdet med at indføre den nye tro. "Han var en af de fornemmeste Mænd som hialp vældeligen til, at den af Kong Christian den Tredie indførte Evangeliske Lære ei blev qvalt af det papistiske Ukrud, strax i sin spæde Opvext.”
Palladius fik også Biblen ud til folk: “Til at overbevise Folket om den papistiske Læres Ugrund, behøvedes Guds aabenbarede Ord, den Hellige Skrift nødvendig. Ingen Læg Mand havde hidindtil tordet faae den at se. Den var og kun på Latin oversat, et Sprog menig Mand ei forstod. Biskop Palladius giorde derfore saadanne Anstalter, at Biblen ei alene blev fordansked, men blev og efter Kong Christian den Tredies Befaling første Gang trykt paa Dansk i Folio 1550. Der kom og et Exemplar af den til hver Kirke, som endnu kan findes i disse Dage, skiønt af Ælde forslidt, i mange Kirker.”
Ikke alle lod sig overbevise om den nye tro: "Med de hemmelige Papister, der opholdte sig blant Roskilde Kaniker, havde han meget at bestille. “
Mere
om Peder Palladius fra Dansk Biografisk Leksikon (1887 - 1905).
"Biskop. Om denne mærkelige og højt fortjente Mands Herkomst har han selv
lejlighedsvis fortalt: «Min sal. Fader, ved Navn Esbern Jensen, Borger i Ribe,
en Lægmand, der aldrig havde lært et Bogstav, straffede mig haardeligen med
Ord, i hans Alderdom og min Ungdom, ude mellem Ribe og Bjærge, fordi at jeg var
en Pebling og gik i Skole, og kunde dog ikke opregne for ham alle Søndagsevangelier
paa mine Fingre, som han kunde strax opregne for mig.» Faderen synes altsaa at
have været en vel begavet Mand. Den Formodning er ytret, at han er den «Esbern
Smed». der siden blev Tolder og Byfoged i Assens (Saml. t. jysk Hist. og
Topogr. 2. R. II, 137 ff.). – Om sin Skolegang har P. selv fortalt: «Den Tid
vi, som nu ere Klerke, ginge til Skole og vare smaa Sinker, da maatte vi hen
oven paa Skoleloftet; saa mange Peblinge var der, at der var fuldt baade oven og
neden, 700 udi Riber Skole, 900 udi Roskilde Skole, ikkun for de skulde blive
Munke og Alterpræster; ja Ædelfolk holdt ogsaa deres Børn til Skole for store
Præbender og kostelige Len.» Et andet Sted siger han: «Jeg gav en Pebling udi
Assens Skole en dansk Hvid, for han skulde lære mig at gaa om By og tigge
Almisse; men han var ikkun min Mester en Middagsstund, siden lærte jeg det
selv, at jeg turde (ɔ: behøvede) ikke der give mere ud for.» Det var
den Gang Skik, at fattige Disciple flakkede fra en Skole til en anden for at
finde Lærdom og Føde, og ofte mere det sidste end det første. Saadanne
Vandringer havde det fri og ubundne Livs Tillokkelser; men i Regelen lærtes der
ikke meget paa den Maade. P. siger dog med Tilbageblik paa sin Barndom: «I se
jo vel, at vi have ikke været ledige i Skolen, endog vi legede undertiden paa
Marken, som eders Drenge gjøre ved deres Majtræ: med Lyst og Leg lærte vi,
der vi lærte.»
Dette er omtrent alt, hvad vi med Vished vide om P.s Ungdomsliv, før vi o. 1530
træffe ham som Skolemester i Odense, hvorfra han senere, understøttet af
Borgmester Mikkel Pedersen (Akeleye) drog til Wittenberg, ledsaget af samme
Borgmesters Søn Knud Mikkelsen og et andet ungt Menneske fra Odense, med hvis
Studier han formodentlig har haft Opsyn. 3. Sept. 1531 blev «Petrus Esbernus
Pladius» immatrikuleret. Det var, efter Sigende, Melanchthon, der gav hans Navn
et finere Sving ved at kalde ham Palladius, som han siden altid selv skrev sig.
I Wittenberg traadte P. i nært Forhold fil Reformatorerne, i det han, fraregnet
nogle mindre Udflugter, tilbragte henved 6 Aar her under flittige Studeringer.
1533 tog han Magistergraden. Da Kong Christian III efter de gamle Bispers
Afskaffelse ønskede en Mand, hvem Overtilsynet med de lutherske Menigheder
kunde betros, og i den Anledning henvendte sig til Reformatorerne i Wittenberg,
anbefalede disse Mag. «Petrus Danus», men raadede derhos Kongen til at lade
ham først erhverve den theologiske Doktorgrad i Wittenberg. Dette Raad fulgtes,
og efter at Kongen havde sendt de fornødne Penge, blev P. tillige med Tileman
van Hussen 1. Juni 1537 kreeret til Licentiat under Luthers Præsidium og faa
Dage efter til Doktor i Theologien. Kort efter begav han sig paa Hjemrejsen,
uden Tvivl i Følge med Dr. Joh. Bugenhagen, som var indkaldt her til Landet for
at yde sin Bistand ved Universitetets Gjenoprettelse, ved Reformationsværkets
Fuldendelse og ved Kongens og Dronningens Kroning.
Strax efter sin Hjemkomst traadte P. i nærmere Forhold til Kong Christian III,
og 2. Sept. 1537 indviedes han af Bugenhagen til Superintendent eller Biskop i
Sjællands Stift. Tillige blev han Professor i Theologi ved Universitetet. Det
var et stort og brydsomt Arbejde, der laa for P. med Hensyn til Ordningen af
Kirkevæsenet. Men, skjønt kun 34 Aar gammel, gav han sig til Værket med en
Kraft og en Dygtighed, der maa vække Beundring. Til Exempel kan anføres, hvad
Bugenhagen allerede i Nov. 1537 kunde skrive til Kongen: «Jeg vil, ed. Maj. til
Trøst, ikke dølge, at Gud udretter meget godt ved sine fattige Biskopper eller
Superintendenter Jeg efterlod Dr. P. P. 14 Dage i den papistiske Stad Roskilde.
Der prædikede han hver Dag, og hele Byen løb til for at høre ham, og de takke
og prise Gud, baade Raad og Borgere. Han holdt ogsaa hver Dag en latinsk Forelæsning
og havde 125 Tilhørere. » Snart var P. i fuldt Arbejde med Visitatser rundt om
i Stiftet, og i Løbet af 5-6 Aar fik han visiteret alle dets 390 Kirker. Paa
ethvert Sted skulde Forholdene ordnes saa at sige fra ny af, mange Misbrug
afskaffes og alt bringes paa en saadan Fod, at det kunde gaa i det mindste uden
betydelige Anstød mod en rigtig og sømmelig evangelisk Kirkeorden. Med Flid søgte
han at faa fjærnet fra Kirkerne alt, hvad han kaldte «Uryd», det var
Levninger fra den papistiske Tid, saasom Helgenbilleder, unyttige Altere,
Relikvier, Messebøger og lignende. Især havde han et vaagent Øje med de endnu
temmelig stærkt søgte Valfartssteder i Stiftet og fik ved Kongebreve Søgningen
til disse Steder forbudt, om den end ingenlunde fuldkomment blev afskaffet i
hans Tid. Overhovedet ses det af mange Ting, at Modstanden mod den evangeliske Lære
og Kirkeorden endnu langtfra var overvunden. Særlig gjorde Roskilde Domkapitel
længe baade aktiv og passiv Modstand mod de nye Ordninger og gav P. meget at
tage Vare. 1543-44 ledede P. de Religionsdisputatser, der holdtes mellem
Universitetets Theologer og katholsksindede Medlemmer af flere af Landets
Domkapitler og Klostre, som da ogsaa til sidst gave efter, om end maaske mere
for at redde deres Præbender, end fordi de vare overbeviste. I et Kongebrev af
1551 omtaltes, at der endnu var «mange, som sad og forhærdede sig og ikke vare
udi en ret kristelig Tro, som dennem burde», hvorfor det paalagdes dem at lade
sig undervise af P. og at efterkomme, hvad han paa Kongens Vegne «tilsagde dem
om Religionen». Saa stor Modstand P. end saaledes fandt i sit evangeliske
Tilsynsembede, saa maa man dog ikke forestille sig ham som en Mand, der
billigede enhver Angrebsmaade, naar det gjaldt at ramme Modstanderne og at
tilintetgjøre Papismens Levninger; thi lad end være, at han mangen en Gang
udtalte sig skarpt nok om den papistiske Haardnakkethed, som han jævnlig traf
paa, saa misbilligede han dog, naar Præsterne i deres Prædikener paa en
upassende Maade omtalte Helgener og deres Relikvier og i det hele kun lagde an
paa at rive ned og ikke tillige at bygge op. Vanskeligst var Stillingen over for
mægtige Adelspersoner, der toge det gamle i Forsvar eller viste aabenbar Foragt
mod den borgerlige Superintendent, der ingenlunde kunde
optræde med den Myndighed, som de gamle Herrebisper havde besiddet Her
anbefalede P. at gaa frem med stor Sagtmodighed. Hans Raad under slige Forhold
var nemlig dette: Naar en Adelsmand begyndte at yppe Strid med en Superintendent
eller at udæske ham ved at forsvare en eller anden Sætning af den papistiske Lære,
som det ofte kunde ske, saa skulde Superintendenten enten tie stille til slige
aabenbare Fornærmelser eller svare saa beskedent som muligt, navnlig med Hensyn
til alt, hvad der vedkom hans eget Embede, og kun henholde sig til den
Troskabsed, han havde svoret Kongen, i det han f. Ex. svarede: «Min fromme
Mand, jeg er ikkun en fattig Tjener, dertil har jeg paa mine Knæ svoret kongl.
Maj., at jeg vil være tro i mit Embede, og eder og andre af Adelen er det
befalet at haandhæve mig, saa tror jeg ogsaa det gode til eder.»
P.s Virksomhed som kirkelig Tilsynsmand har efterladt sig et højst
ejendommeligt Minde i hans «Visitatsbog» (udg. af A. C. L. Heiberg 1867, af
Sv. Grundtvig 1872 og af C. Rosenberg 1884), der ikke blot som kirkelig
Anvisning, men tillige som kulturhistorisk og sprogligt Mindesmærke
indtager en meget høj Plads. «Det er», siger Rosenberg, «en af Perlerne i
den danske Bogskat. Vi have intet Værk fra det 16. Aarhundrede, der kan maale
sig med Visitatsbogen i mangesidig Betydning. Den er Kjærnen af P.s
Forfatterskab, indeholder det korteste og klareste Udtryk for hans og dermed for
de ypperste Reformatorers Opfattelse af de fleste kirkelige og religiøse
Forhold. Derhos finde vi ingensteds saa rig og levende Oplysning om Folkets, særlig
Landalmuens, Tilstand paa hin Tid: dens Tankesæt, Sæder og Skikke, Dyder og
Lyder, Levemaade, Arbejde og Adspredelser, alt skildret i Billeder saa friske og
farveklare, at det tit er, som saa man disse Mennesker for sig, hørte dem tale
og indaandede Duften af Mark og Skov og ny slaaet Hø. Heller ej haves noget
Skrift fra Reformationstiden, end ikke blandt P.s egne, hvor Modersmaalet lyder
til os mere levende, ædlere og dog jævnere, rigere paa ægte folkeligt Lune,
som især ytrer sig i en Overflod af fyndige Ordsprog og ordsprogsagtige
Vendinger, og ingensteds føler man stærkere, hvor mægtig den religiøse Vækkelse
havde opfrisket Folkeaanden. Hovedsagen er dog, at alt dette i Forening
udstraaler fra en særdeles ejendommelig, storladen Personlighed, der afspejler
det bedste og inderste i Tidsalderens Væsen.» «P.s forunderlig enfoldige,
klare Øje for det grundrnenneskelige og dets Skjønhed, der stempler ham som en
ren Digternatur, er af Troen bleven saa at sige salvet, saa at han altid ser den
brogede Menneskeverden ligesom bredt ud for Guds Aasyn, i Skjæret af det Lys,
som Menighedens Aand har tændt paa Herrens Alter, og som, efter længe at have
været formørket, nu Straaler klarere end nogen Sinde.»
Medens P. næppe havde bestemt denne sin «Visitatsbog» til Udgivelse i sin
Helhed, om han end benyttede enkelte Stykker af den i nogle af sine senere
Skrifter, ligesom et kort Udtog af den meddeltes til flere samtidige Biskopper,
saa har han derimod i Trykken udgivet en Mængde andre Skrifter, især sigtende
til sund evangelisk Oplysnings Fremme og til en ret Ordning af Gudstjenesten,
saaledes 1537 «Den lille danske Katekismus» (Luthers); 1538 «En Haandbog for
Sognepræster til evangelisk Kirketjeneste» (efter Luther); 1539 en dansk Oversættelse
af Kirkeordonansen; 1541 «En ret enfoldig Bedebog» (efter Luther) og senere
flere andre Bønnebøger; 1542 «Brevis expositio Catechismi pro parochis
Norvegianis» (senere oversat paa Dansk af Matthis Parvus og paa Islandsk af
Gudbrand Thorlaksson); 1547 «De vita ministrorum verbi divini qvotidiana»;
1553 «En aandelig Recept mod Pestilense»; s. A. «En Undervisning om den
Troens Frugt, som kaldes Mildhed og Sagtmodighed»; s. A. «De mærkeligste
Steder i den hellige Skrift, som forbyde og fordømme den formaledidede Aager»;
1554 «En ny evangelisk Rimstok om Søndages og Helligdages Evangelier for ungt
Folk»; s. A. «En nyttelig Bog om St. Peders Skib, det er om den hellige og
kristelige Kirke» (et Hovedværk i P.s litterære Produktion); s. A. «Pia qvædam
cantica, qvæ vulgo responsoria vocantur»; 1555 «Om vor Herres Jesu Christi ærefulde
Forklarelse paa Thabor Bjærg»; s. A. «Formula visitationis provincialis»
(til Dels optrykt i «Danske Kirkelove» II) osv. Flere af de nævnte Skrifter
oplevede mange Oplag. I det hele er der ingen samtidig dansk Forfatter, hvis
litterære Frugtbarhed i nogen Maade kan stilles Ved Siden af P.s. Tillige
maatte han paa Embeds Vegne som Censor før Trykningen gjennemlæse alle
samtidige theologiske Skrifter af danske Forfattere; en stor Del af dem maatte
han forsyne med Fortaler. Intet litterært Arbejde kostede ham dog mere Tid og
Flid end Revisionen af Christiern Pedersens Bibeloversættelse. I lang Tid var
P. saa optagen af dette Hverv, at han ikke blot ofte maatte klage over sin store
«Uledighed», men i nogle Aar maatte ophøre med sine Visitatser og theologiske
Forelæsninger.
Da Christian III’s danske Bibel endelig udkom 1550, priste
Værket imidlertid sin Mester. Men nu maatte P. for Alvor tage fat paa at bringe
det lærde Skolevæsen paa Fode. Allerede paa sine første Visitatser havde han
lagt stor Vægt paa Almueungdommens Kristendomsundervisning og formanet Forældrene
til at sende vel begavede Drenge til Latinskolerne, at de med Tiden kunde blive
Præster og Degne. Men da Skolerne endnu vare saare mangelfulde, foranledigede
han formodentlig selv, at der 1551 udgik kongl. Befaling til ham om at drage om
til alle Kjøbstæder og andre Steder (Klostre) i Stiftet, hvor Skoler holdtes,
«og der grandgivelig forfare al Lejligheden, hvorledes Ordinansen om Religionen
ved Magt holdes», og, hvor han fandt Mangler, enten raade Bod derpaa med
Lensmandens og Sognepræstens Hjælp eller gjøre Indberetning derom til Kongen.
Med Iver tog P. nu dette Hverv op, og for at fremme Sagen udgav han selv (1553)
de nødvendigste elementære Skolebøger.
Efter at Bibelarbejdet var sluttet, tog P. ogsaa med ny Kraft fat paa sin
akademiske Gjerning, holdt flittig theologiske Forelæsninger og tog sig med
Iver af Studenterne. Navnlig var han for de norske og islandske Studenter som en
Fader, tog sig af dem, naar de vare i Nød, og stod dem til enhver Tid bi med
Raad og Daad. 1553-54 beklædte P. Rektoratet og udfoldede megen Iver for Højskolens
Vel ved de Forhandlinger, der 1554-55 førtes med Kongen og Kansleren om
forskjellige Forbedringer i Universitetets økonomiske Forhold og de fattige
Studenters Vilkaar.
Som den øverste blandt de forenede Rigers Biskopper maatte P. gaa Kongen til
Haande med Raad i kirkelige Sager og jævnlig udarbejde Betænkninger, der sædvanlig
bleve af afgjørende Betydning. Hans Indflydelse strakte sig ikke blot til den
danske, men ogsaa til den norske og islandske Kirke, ja endog til Hertugdømmerne.
Ved de Bispemøder, som jævnlig holdtes i Christian III’s Tid, førte P. Forsædet
og har sikkert haft den vigtigste Stemme med Hensyn til Ordningen af de
forskjellige kirkelige Forhold, som behandledes. Men da han under Bispemødet i
Kjøbenhavn i Maj 1555 ramtes af et Slagtilfælde, just som han stod paa Prædikestolen,
var fra den Tid af hans legemlige Kraft for en stor Del lammet, saa han senere næppe
mere har kunnet rejse om paa Visitatser og vel heller ikke holde theologiske
Forelæsninger. Dog kuedes hans Aand ikke anderledes, end at han selv under sin
Sygdom dels kunde udgive mange Skrifter, som han tidligere, medens han færdedes
omkring i Stiftet, ikke havde faaet Tid til at lægge sidste
Haand paa, dels kunde forfatte ny, der vidnede om, at den levende og kraftige
Aand ikke i nogen væsentlig Grad var svækket. Særlig kan fremhæves, at han
1556 udgav den Alterbog, der siden i det væsentlige har været den brugelige i
den dansk-norske Kirke, og «Herrens Lidelseshistorie» i den Form, hvori den
endnu findes i vore Alter- og Salmebøger. Af hans andre talrige Skrifter fra
hin Tid kan nævnes: «Om den ukristelige, forskrækkelige og gruselige
Gudsbespottelse, som er Sværgen og Banden» (1556); «Drukken-skabs Aflysning,
eller Aarsage, hvorfor en Kristen aldeles bør at sky og fly den formaledidede
Drukkenskab» (s. A.); «Advarsel om den lappede og forkludede Hosedjævel, som
er opvakt mod al Tugt og Ære» (s. A.); «Om den hellige Ægteskabs Stat» (s.
A.); «Isagoge ad libros propheticos et apostolicos» (1557) og mangfoldige
andre større eller mindre Skrifter i det danske eller latinske Sprog, en Del af
dem originale, andre Bearbejdelser efter det tyske. Adskillige af P.s
Smaaskrifter bleve et Par Menneskealdere efter hans Død paa ny udgivne af
Biskop Hans Poulsen Resen.
I sine Svaghedsaar havde P. af og til Hjælp af sin Broder, Niels. 31. Maj 1558
paalagde Kongen Universitetet at forordne Mester Hans Albertsen til den
theologiske Lærestol, som P. paa Grund af sin Sygdom ikke længere kunde beklæde.
Senere blev han tillige den syge Mands Medhjælper i Bispeembedet og til sidst
hans Efterfølger. – P. døde 3. Jan. 1560, kun 56 Aar gammel, men efter et
meget indholdsrigt og frugtbart Liv. En gammel Forfatter siger: «Udi hannem saa
man Guds synderlige Forsyn, efterdi han af ringe og fattige Forældre udi Ribe
var opkommen til saadan høj og hæderlig Bestilling, hvorudi han uden al Nøds
og Fares Anseelse med stor Lov og Tak haver ladet sig bruge, saa han billigen
maa æres og kaldes alle Kirkers og Klerkers Fader udi disse Riger. Han hjalp
den lutherske Lærdom paa Fode udi Danmark og med sin daglige Prædiken og mange
kostelige Bøger og Skrift førte den danske Kirke udi saadan høj Agt og
Anseelse hos alle omliggendes Herrer og Fyrster, at de ikke vidste paa den Tid
nogle Kirker bedre, ordentligere eller renligere at være beskikkede end disse
her udi Danmark.» P.s Familieforhold ere ikke meget kjendte. Hans Hustru
Kirstine (Pedersdatter) overlevede ham. De vides ikke at have haft Børn."