1710 C. W. Worm |
Gudstjeneste
Biskopper over Sjælland
|
I en bog fra 1761, beskriver kgl. kobberstikker, Jonas Haas, 15 biskopper fra Sjællands stift, “Hvilke have levet siden Reformationen og indtil værende Tider.”
Han skriver om Christen Willumsen Worm (biskop 1710-1737), at han oplevede “den store ulykkelige Ildebrand, hvormed Kiøbenhavn blev hiemsøgt den 20. October A. 1728, just da han var til Lande-Mode i Roskilde. I denne Ildebrand mistede han, foruden Bispe-Residensen og andet, sit ypperlige og kostbare Bibliotheqve. I samme blev ogsaa StiftsKirkens Documenter forbrændte, hvilke Biskop Worm siden begyndte at samle paa igien formedelsk Udskrifter af Herreds-Bøgerne, og andre Breve og Fundatser, som her og der kunde findes.” Der er en vis ironi i, at Roskildekirkens arkiv brændte i København, mens Worm var til møde i Roskilde: Kun tre dage før branden havde biskoppen beordret arkivet ført til bispegården i København, fordi han ville sætte sine folk til at ordne papirerne. Mange kasser med arkivalier var end ikke læsset af vognene endnu, da branden kom. De brændte i gården. Da Christian den 6. indførte konfirmationen, forfattede Worm bønnen dertil. Han skrev breve “til det samtlige Cleresie i Siællands Stift; Det første om Børne-Daabens Fornødenhed, og Confirmationens Bytte, det andet om Confirmationens Forretning i sig selv, hvorudi han saavel søgte at overbevise Separatisterne, som den Tiid begyndte at yttre sig, og foruden andre Urimeligheder, holdt deres Børn fra Daaben.” Worm holdt godt øje med katolikkerne, som han syntes forførte enfoldige mennesker fra den sande religion. Han klagede til kongen over disse katolikker, hvorefter denne 1720 udgav en befaling, hvori det hed: “naar en Catholsk Person herefter vilde lade sig vie til en af vores Religion, da skulde Præsten tage en Revers af den første, at de Børn, som de kunde avle samrnen, skulle opdrages i den Evangeliske Religion.”
Worm har givet navn til Bispegården i Lejre. Her lå hans lystgård/landsted. Da han døde 1737 gled gården over til kronen, og kong Christian VI forærede den til sin statsminister (7 tdr. hartkorn), lensgreven på Ledreborg.
Mere
om Christen Willumsen Worm fra Dansk Biografisk Leksikon (1887 - 1905).
"Biskop, var født i Kjøbenhavn 10. Juni 1672 og Søn af nedennævnte
Justitiarius Villum W. 1686 kom han i Frue Latinskole, hvorfra han blev Student
1689. I sit Hjem traadte han i Venskabsforhold til den lærde Islænder Arne
Magnussen og fik Lejlighed til at gjøre sig bekjendt med hans kritiske Arbejde
over Åre Frodes Islands Historie, hvoraf han fik en Afskrift. I Foraaret 1692
tog han theologisk Examen og opholdt sig derefter i Tranebjærg paa Samsø hos
en lærd Orientalist, Præsten Mads Iversen Vejle, indtil han i Slutningen af
Aaret blev Hører ved Frue Latinskole. 1692-94 holdt han en Række
Dissertationer ved Universitetet over jødiske Antikviteter. Disse bleve 1744
optrykte i Venedig, hvilket maa tages som et Vidnesbyrd om, at man endnu den
Gang har betragtet dem som staaende betydelig over de almindelige
Universitetsdisputatser. 1694 gav Christian V ham Løfte paa et Professorat i
Filosofi med senere Oprykning i et theologisk Professorat, og 1695 disputerede
han for Professoratet. I Foraaret 1696 fuldendte han et Stridsskrift, hvori han
udførlig behandlede et Æmne fra Oldkirken: Sabellius og hans antitrinitariske
Vranglære. Skriftet, der udkom s. A. i Frankfurt, vidnede om en ualmindelig Lærdom
og fik en smigrende Anmeldelse i Udlandet. Men her hjemme undrede man sig over,
at han i saa kort Tid havde kunnet tilegne sig en saa omfattende Kundskabsmasse,
og der var dem, der paastod, at det ikke var hans eget, men den lærde Samsøpræsts
Arbejde, han førte frem. Hvorledes det forholder sig dermed, lader sig ikke
oprede, men
maaske har Præsten, som ikke selv udgav noget, overdraget W. sine Samlinger til
fri Raadighed.
For at fortsætte sine Studier rejste W. til Udlandet. I Okt. 1696 opholdt han
sig i Leiden, men rejste kort efter til England, hvor han studerede i Oxford.
Han stod i livlig Brevvexling med Fr. Rostgaard, som den Gang opholdt sig i
Paris, og maaske opmuntret ved Vennens Udgivervirksomhed, planlagde han selv en
Udgave af danske og islandske historiske Kildeskrifter. Han begyndte med
Udgivelsen af Aarbøger fra Esrom (Annales Esromenses) og af Åre Frodes Islands
Historie. W. kom saaledes Arne Magnussen i Forkjøbet – en ikke ganske
dadelfri Fremgangsmaade, som maa skrives paa hans Ungdommeligheds Regning. Han
maa dog vistnok hurtig være kommet til Erkjendelse af, at det var et Misgreb.
Han standsede Udgivelsen, og de nævnte Værker bleve aldrig fuldendte. Men
Uheldet fulgte ham ogsaa paa anden Maade i Oxford. Han havde paa et af
Bibliothekerne laant et Haandskrift, som han glemte at bringe tilbage 1697, da
han forlod Oxford og rejste til Wolfenbüttel. Her saa en af Bibliothekarerne
det hos ham og laante det, dog vel med Forpligtelse til at sende det tilbage,
som han ogsaa gjorde. Dette blev nu udlagt, som om W. havde bortført det og
pantsat det for at komme ud over nogle økonomiske Vanskeligheder. Beskyldningen
kom paa en meget nærgaaende Maade frem i et Skrift, som udkom 1737, W.s
Dødsaar, og efter Samtidens Mening har det sandsynlig fremskyndet hans Død.
I 1698 kom han tilbage fra Udlandet, men det Professorat, der var stillet ham i
Udsigt, fik han ikke. Han traadte derefter over i praktisk Virksomhed, i det han
1699 blev Hjælpepræst hos Præsten M. Henriksen Tistorph ved Nicolai Kirke og
efterfulgte ham som Sognepræst 1701. 1707 blev han Præst ved Frue Kirke,
Stiftsprovst og Provst over Sokkelunds Herred. I disse Aar gjorde han sig
særlig fortjent ved at virke for Almueskolevæsenets Fremme. 1706 fik han
oprettet Nicolai Kirkes danske Skole, og 1707 stiftede han en lignende for Frue
Sogn. 1710 blev han Professor i Theologi og 1711 Sjællands Biskop. Da
Kjøbenhavns Fattigkommission, hvoraf han var Medlem, i Henhold til en ældre
Lov havde forbudt at give Almisse, kom han i Strid med Stiftsprovst J. Lodberg,
som prædikede imod Loven og ikke vilde bøje sig for Biskoppen, men skød Sagen
umiddelbart ind under Kongens Afgjørelse. Da denne faldt ud til Lodbergs
Fordel, følte W. sin Myndighed krænket og klagede i en Samtale med Kongen over
denne Afgjørelse. Han var saa uforsigtig at udtale, at paa den Maade kunde han
ikke regere sine Præster, og paadrog sig derved en skarp Irettesættelse af
Kongen, der svarede: «Regere, den Umage have vi ogsaa paataget os selv». 31.
Okt.-7. Nov. 1717 holdtes Jubelfest for Reformationen. W., der havde forberedt
den, prædikede selv 1. Nov. i Frue Kirke og holdt ligeledes 3. Nov. den
latinske Festtale paa Universitetet. I øvrigt var hans Stilling vanskelig og
hans Indflydelse ikke stor, især efter Oprettelsen af Missionskollegiet 1714,
der paa egen Haand gjorde Indstilling om forskjellige kirkelige Sager, som
tidligere faldt ind under Bispernes Afgjørelse. Den theologiske Professor H.
Bartholin, der havde betragtet sig som selvskreven til at beklæde Sjællands
Bispestol, blev en af W.s mest ihærdige Modstandere.Frederik IV havde 1724
nedsat en hemmelig Kommission, der skulde undersøge Klager over Underslæb, som
vare rejste imod forskjellige højere gejstlige og verdslige Embedsmænd.
Kommissionen, der paa Grund af den Ed, som den afkrævede dem, der indkaldtes
til Forhør, kaldtes Bandekommissionen, vakte i høj Grad W.s Forargelse. I en
Samtale med Bartholin bebrejdede han ham, at han havde aflagt den omtalte Ed,
«som stred imod Guds Ord og Naturens Lov». Han erklærede, at han selv aldrig
vilde lade sig tvinge til at aflægge den, og han udtalte som sin Overbevisning,
at der vilde blive mange Menedere. Bartholin var ikke sen til at lade denne
Udtalelse gaa videre til Kommissionen, og W. fik atter en skarp Irettesættelse.
Maaske var det i den Anledning, at han optog sit bekjendte Valgsprog: «Per
spinas ibo ocreatus (skal jeg gaa igjennem Torne, tager jeg Støvler paa)».
Dronning Anna Sophie, som var stærkt interesseret i Kommissionens
Undersøgelser, var i det hele taget ikke velsindet over for W., der hørte til
Dronning Louises Parti. 1721 havde han holdt Ligprædiken over den tilsidesatte
Dronning og rost hende i høje Toner. Under Kjøbenhavns Ildebrand 1728 brændte
Bispegaarden med Stiftsarkivet og W.s betydelige Bibliothek, der for en Del var
en Arv fra hans Farfader, den berømte Ole W. 1730 ledede han i sørgelige
Omgivelser Jubelfesten til Minde om den augsburgske Trosbekjendelse, og 12. Dec.
s. A. holdt han Ligprædiken over Frederik IV. Han udtalte sig ret uforbeholdent
om den afdøde Konge og rettede et skarpt Angreb paa hans strænge
Sabbathsforordning af 21. April 1730 og særlig paa Anvendelsen af Gabestokken.
Angrebet gjorde
sin Virkning. Kort efter ophævede Christian VI Loven. Den Helligdagsforordning,
Kongen senere udstedte, var noget mildere. 1731 kronede W. Christian VI og
Sophie Magdalene.
Under den nye Regering blev hans Indflydelse paa Afgjørelsen af egentlig
kirkelige Sager endnu ringere, end den havde været under Frederik IV. Derimod
fik han rig Lejlighed til at gjøre sin praktiske Dygtighed gjældende som
Medlem af en Række Kommissioner, hvori han var den, der trak Læsset. Saaledes
fik han 1731 Sæde i en Kommission, der skulde udarbejde en ny Plan for
Universitetets Virksomhed, og 1733 udvide des dens Virksomhed tillige til at
gjøre Forslag til Reformer i det lærde Skolevæsen. 1732-37 var han
Meddirektør for Herlufsholm Stiftelse. 1736 holdtes Jubelfest til Minde om den
danske Reformation, Festen skulde forherliges ved Doktorpromotioner, og da der
ved Universitetet ikke var nogen Dr. theol., der kunde meddele Graden til andre,
fik W. Graden ved et kongeligt Diplom. Forud for Festen forberedtes
Konfirmationens Indførelse paa Forslag af Kongens pietistiske Raadgivere J.
Bluhme og J. Schrøder. W. var den eneste af Landets Bisper, hvem der blev
affordret en Erklæring om Forslaget. Han udtalte sig meget forsigtig. Han fandt
Konfirmationen gavnlig og hensigtsmæssig, men frygtede for, at den skulde
svække Daabens sakramentale Betydning, og han henstillede til Kongen at
udsætte Indførelsen, for at Almuen forinden kunde blive vejledet til
Forstaaelsen af denne nye Kirkeskik, saa at den ikke stillede sig uvillig over
for den. Da der ikke blev taget noget Hensyn til hans Erklæring, udgav han 1737
et lille Skrift om «Børnedaabens Fornødenhed og Konfirmationens Nytte»,
hvortil han føjede: «Et velment Sendebrev angaaende den gudelige
Konfirmationsforretning», ligesom han ogsaa forfattede Konfirmationsbønnen.
W. døde 9. Okt. 1737. 1699 havde han ægtet Christine Tistorph († 18. Jan.
1729), Datter af hans Formand ved Nicolai Kirke. – Foruden de tidligere
nævnte Skrifter har han udgivet en Række Ligprædikener. Om Ligprædikenerne
over Dronning Louise og Frederik IV skal tilføjes, at den første ikke maatte
udkomme i Frederik IV’s Tid og den sidste ikke i Christian VI’s. De bleve
først udgivne 1747, og da, efter samtidige Vidnesbyrd, i en mildere Form end
den, hvori de vare holdte."