1655
Hans Svane |
|
|
Borgersønnen Hans Svane er født 1606. Han gjorde sig mere gældende politisk end teologisk. Han blev en af de varmeste fortalere for indførelse af enevælde, og i forbindelse med stændermødet 1660 lagde han energi og veltalenhed i at få overbevist især adelen om, at det var den eneste løsning på landets store økonomiske problemer. Som tak for sin indsats fik han pengegaver af kong Frederik III, og han blev personligt udnævnt til ærkebiskop, den eneste af den slags, der har været i Danmark efter den katolske tid. Han døde 1668.
I en bog fra 1761, beskriver kgl. kobberstikker, Jonas Haas, 15 biskopper fra Sjællands stift, “Hvilke have levet siden Reformationen og indtil værende Tider.”
Han skriver om Hans Hansen Svane (biskop 1655-1668), at han var en af “de store Hiul, der egentlig dreve det herlige Verk med Enevolds Regierings Formens Istandsættelse, som til Rigernes Velfærd klogeligen blev anlagt og udført af disse tvende store Mænd paa Rigsdagen 1663.” Fem provster blev i øvrigt på et møde i Roskilde udvalgt til Rigsdagen. Biskop Svane “tilbød Hans Majestæt en uindskrænket Enevolds Magt i Geistlighedens og Borgerskabets Navn, tilbød og at sætte Liv og Velfærd til imod alle dem, som i nogen Maade ville giøre Hinder herndi.”
For sin indsats blev Svane: “Biesidder i Høieste Ret, og Præsident i Consistoria, men og ophøiet til ErkeBiskoppelig Værdighed, som ingen uden han efter Reformationen her i Rigerne haver opnaaet, dog uden at øve ErkeBiskoppelig Magt.” Derudover gav kongen ham store pengesummer, en karet, samt godserne, Svenstrup på Sjælland og Sundfjord i Norge. Biskop Svane var bidrager til den sjællandske gejstligheds enkekasse, og var optaget af tugt- og børnehuset på Christianshavn.
Mere om Hans Svane fra Dansk Biografisk Leksikon (1887
- 1905). "Ærkebiskop, var født 27. Marts 1606 i Horsens, hvor hans
Fader, Hans Olufsen Riber (d. 1615), var Borgmester; Moderen, Anne (d. 1637),
var en Datter af ndfr. anførte kongl. Historieskriver Hans Svaning i Ribe, hvis
Navn Dattersønnen fik, et Navn, han, som flere i Slægten, senere forandrede til
Svane, medens han dog stadig paa Latin kaldtes Svaningius. Efter at have nydt
Undervisning i sin Fødebys Skole sendtes han 1620 til den kongl. Skole i Sorø.
Men da han efter o. 5 Aars Skolegang her faldt i forskjellige Sygdomme, tog
hans Svoger, den udmærkede Latiner og lærde Theolog Christen Jensen, Sognepræst
i Vejle og senere kongl. Hofprædikant (VIII, 399), ham hjem til sig. Her kom
han sig og gjorde under Svogerens Vejledning saa
god Fremgang, at han 1626 kunde afgaa til Universitetet. Efter vel bestaaet Prøve
blev han optaget i Huset hos den daværende theologiske Professor Jesper
Brochmand, der var bekjendt som en udmærket Vejleder for de unge Mennesker, der
fandt et Hjem hos ham. Da S. næst Theologien med Iver havde kastet sig over de
østerlandske Sprog, rejste han for at opnaa videre Uddannelse i disse allerede
1628 til Franeker i Friesland, hvor Sixtinus Amama, der havde et stort Navn som
Orientalist, da var Professor. Da denne udmærkede Lærer imidlertid døde efter 2
Aars Forløb, drog S. til Wittenberg, hvor han fik et Hjem i den ansete
theologiske Professor Hülsemanns Hus. I Maj 1631 blev han kaldt hjem for at
disputere for det kongl. Rejsestipendium. Efter at have bestaaet Prøven under
Brochmands Præsidium begav han sig s. A. til Leiden, da Krigens Forstyrrelser
ikke gjorde det raadeligt at gaa til et af de lutherske Universiteter i
Tyskland, hvortil Stipendiet egentlig forpligtede ham. Efter 1 1/2 Aars Ophold
her rejste han 1633 til Oxford. Medens han her med Flid benyttede det
Bodleyanske Bibliothek, fik han Meddelelse hjemme fra, at han i Sept. 1633 var
beskikket til Professor ved Universitetet i de østerlandske Sprog. For
imidlertid at fuldende sin Uddannelse heri drog han med Kansler Chr. Friis’
Samtykke først til Paris for at nyde godt af den berømte Gabriel Sionitas
Undervisning i Arabisk. Endelig, efter o. 7 Aars Ophold i Udlandet, kom han
hjem og overtog 1635 sit Professorat efter med Berømmelse at have aflagt en
offentlig Prøve paa sin Kyndighed i de semitiske Sprog. Kort efter tog han
Magistergraden. Som en af de yngre Professorer beklædte han tillige i nogle Aar
Posten som Universitetets Notarius. 1. Sept. 1639 ægtede han Marie Fuiren, Datter af
afdøde Dr. med. Jørgen F. og Margrethe Fincke, hvis Fader var den berømte gamle
Professor Thomas F. Ved dette Ægteskab blev S. ikke blot besvogret med den Tids
akademiske Aristokrati, men fik ogsaa en betydelig Formue.
Efter i 10-11 Aar at have virket paa den nævnte Plads i det filosofiske
Fakultet, uden dog at gjøre sig særlig bemærket, rykkede S. 1646 op i det
theologiske og blev s. A. kreeret til Dr. theol. af sin gamle Velynder Jesper
Brochmand, der nu var Sjællands Biskop. Inden mange Aar skulde han komme til at
indtage Brochmands Plads; thi da dennes 2 Eftermænd døde efter faa Aars
Embedsvirksomhed, befalede Frederik III 26. Juni 1655 Roskilde Kapitel at
sammenkalde alle Sjællands Kjøbstadpræster og foranstalte
Valg af en Biskop. Valget faldt paa S., som derpaa af Biskop P. Vinstrup i Lund
indviedes til «Superintendent» i Sjællands Stift. Det er i denne Stilling, S.
har vundet et Navn, der ikke vil glemmes i den danske Historie, men ganske vist
langt mere som Politiker end som gejstlig Tilsynsmand. Som Theolog hørte han
til den strængt orthodoxe lutherske Skole. Som Videnskabsmand er hans Betydning
omstridt. Thi vel har han i sin uhyre vidtløftige Kommentar til Profeten Daniel
(2 store Foliobind, 1654-66) lagt en forbavsende Erudition for Dagen; men
dermed er vel ogsaa det meste sagt, der kan tjene til Værkets Berømmelse. Hans
reviderede Udgave af H. P. Resens Bibeloversættelse, almindelig kaldet «den
Svaningske Bibel» (1647), kan heller ikke i nogen betydelig Grad forøge hans
Anseelse, da de vigtigste Forbedringer vare foretagne af Resen selv, der indtil
sin Død var vedbleven med at rette i sin Oversættelse. Desuden fik S. en meget
ubehagelig Mindelse om, at han havde ladet det mangle paa tilstrækkelig Omhu
ved Korrekturen, da Socinianeren Stanislaus Lubienietz (X, 410) ved en Religionsdisputats
i Kjøbenhavn 1662 i Frederik III’s Nærværelse paaviste, at et af de vigtigste
Skriftsteder, der plejede at føres i Marken mod Socinianerne, fattedes i den
nævnte Bibeludgave. At S. derimod har været en Taler af Rang, hvad enten han
førte Ordet i det latinske eller det danske Sprog, kan næppe bestrides. For
Latinens Vedkommende kan henvises til hans «Laudatio funebris Christiani V,
principis Daniæ» (1648) og hans «Idea boni principis, oratio in Friderici III
inauguratione» (1651). Hans Dygtighed som dansk Taler, om end efter vor
Smag vel meget i Bedemandsstil, viste han ikke blot i sine Ligtaler over Fru
Sidsel Lunge, Henrik Lindenovs, (1657) og Christen Skeel Albertsen (1661), men
særlig under Forhandlingerne paa Rigsdagen i Kjøbenhavn 1660, hvor han kom til
at spille en politisk Rolle, der ikke er naaet af nogen anden dansk Biskop i
det lutherske Tidsrum, D. G. Monrad alene
undtagen.
Den kjøbenhavnske Rigsdags Historie kan ikke fortælles her. Kun Hovedpunkterne
af S.s energiske og følgerige Optræden kunne antydes. 5. Avg. 1660 udgik kongl.
Befaling til Landets Bisper om i Forbindelse med udvalgte af Gejstligheden at
møde i Kjøbenhavn 8. Sept. for at «fornemme og slutte paa, hvad vi til Fædrelandets
Sikkerhed og bedste agte at lade foregive og proponere». I Henhold hertil
indkaldte S. Præsterne i sit Stift til at møde i Roskilde 28. Avg. for at
træffe Valg af deputerede. De valgte saa 5 af
deres Midte; men Tallet indskrænkedes siden til 2, nemlig Provsterne i Kjøge og
Slagelse, M. Christen Madsen Tausan og M. Peder Villadsen, hvilken sidste
særlig blev S. en duelig Medhjælper i Udførelsen af de store Planer, han i
Forbindelse med Borgmester Hans Nansen havde om en Forandring i Statsforfatningen,
hvorved Adelens Magt kunde blive indskrænket til bedste for Kongen og de
uadelige Stænder. Det var S., som allerede ved Rigsdagens Begyndelse foreslog,
at kun Medlemmer af Rigsraadet skulde være berettigede til Forleninger, medens
Rigets øvrige Len skulde bortforpagtes til de højstbydende. Hvad den af
Regeringen forlangte Konsumtionsskat angik, da erklærede han sig paa
Gejstlighedens Vegne villig til at yde samme, naar Adelen ogsaa kom til at bære
sin Part af Byrden. Kongen lod ved sin Kammersekretær Christoffer Gabel antyde
for S. og Nansen, at det, som det gjaldt om, var, at han kunde faa fri Hænder
derved, at hans Haandfæstning blev kasseret og en arvelig Regering indført. Mod
dette Maal arbejdede S. nu med den ham egne Energi uden at agte Adelens Modstand;
Gejstlighedens deputerede fulgte ham i sluttet Skare, ligesom Borgerstanden
fulgte Nansen. Bispegaarden blev et vigtigt Samlingssted for den lille Kreds,
der var indviet i Kongens Planer, og ved Stændermøderne var S. ved enhver
Lejlighed den veltalende Ordfører for de uadelige Stænder, som han opildnede
til uforfærdet at holde fast ved deres Krav paa Ligestilling og at støtte
Kongens Ønske om Udvidelse af hans Magt trods Rigsraadets og Adelens Modstand.
Adelens Forsøg paa at indjage Præsterne Frygt for, at de skulde miste deres
Tiender, naar Adelen mistede sine Forleninger, lykkedes det S. ved Provst P.
Villadsens Hjælp at afværge, og desuden opnaaede han en udvidet Fuldmagt fra
dem til i alle Henseender at handle og vedtage paa deres Vegne, hvad han ansaa
for at være til Kongens bedste og Fædrelandets Tarv. For øvrigt var S. Sjælen i
de hemmelige Forhandlinger, som ved Siden af Stændermøderne førtes med Hoffet,
og som i Virkeligheden bleve det egentlig afgjørende. Mellem Slottet og
Bispegaarden færdedes Gabel idelig, og paa sidstnævnte Sted oplagde de i
Kongens Planer indviede Rigsdagsmænd de Raad, der skulde bestemme Rigernes
Statsforfatning for en lang Fremtid. 8. Okt. var alt saa vidt forberedt, at
Minen kunde springe, i det de uadelige Stænder efter S.s Forslag vedtog «at
tilbyde Hs. Majestæt Kronen som en Arvekrone». Et Par af Borgerskabet
overbragte Rigshofmester Joachim Gersdorff denne Beslutning, der vakte den
største Bestyrtelse blandt Adelen. Da denne Stands Repræsentanter imidlertid
ikke vilde slutte sig dertil, henvendte de uadelige Stænder sig, med S. som
Ordfører, 10. Okt. umiddelbart til Kongen og overleverede ham det til
Rigsraadet indgivne Forslag. Under et voldsomt Tryk paa Adelen bragte de
følgende Dage den Sag Sejer, hvis Talsmand S. havde været. Rigsraadet og Adelen
maatte give efter. Da Stænderne 13. Okt. samledes paa Slottet, var S. den af
Ordførerne, hvis Tale især gav Mødet dets Præg, i det han i højtstemte Udtryk
takkede Gud for den opnaaede Enighed og lykønskede Kongen, Dronningen og
Kongehuset til Arverettens Erhvervelse, hvortil han fik hele Forsamlingen til
at svare Amen.
I de følgende Dages Forhandlinger, der førte til Haandfæstningens Kassation og
Enevældens Indførelse, hævdede S. den Anskuelse, at med Forbehold af Rigets
Udelelighed og Bevarelsen af den lutherske Konfession skulde alt andet uden
Indskrænkning overlades til Kongens fri Bestemmelse. Naar man dog tillod sig at
udtale den underdanige Formodning, at Hs. Majestæt «lader formere en Reces
saaledes, som det kan være ham, Riget og enhver Stand især til Gavn og det
gemene bedste», saa vare Udtrykkene, sikkert ved S.s Indflydelse, holdte saa
svævende, at de ikke i nogen betydelig Grad kunde hindre Kongens og Hofpartiets
Tragten efter en større Magtfylde end den, som Rigsdagens Medlemmer havde tænkt
sig. I den Tale, som Kansler Peder Reedtz ved den højtidelige Arvehylding 18.
Okt. havde det Hverv at oplæse for Stænderne, var Udtrykket «Reces», der kunde
tyde paa en konstitutionel Forfatning, da ogsaa ombyttet med «Regeringsform». –
Et meget langt Tidsrum af Danmarks Forfatningshistorie var nu afsluttet, og en
ny Tid var oprunden. Fraregnet selve Kongen og Dronningen havde næppe nogen
bidraget mere til Opnaaelsen af dette Resultat af den kjøbenhavnske Rigsdag end
Biskop S. Selv har han dog maaske ikke anet, at Omslaget skulde blive saa
gjennemgribende, som det blev. Dog vidste han snart at finde sig til rette i de
ny Forhold. Han var en Biskop, der passede godt til den absolute Kongevælde.
Lønnen for hans Virksomhed i denne Sag udeblev da heller ikke.
Allerede tidligere havde Frederik III vist S. sin Gunst ved at tillægge ham et
Kanonikat i Roskilde (1658) og skjænke ham Ebberød Gaard og Mølle i Birkerød
Sogn (1659), ligesom Kongen for at bøde paa de Tab, S. havde lidt under Krigen,
da Svenskerne havde huseret ilde i Brønshøj, hvilket Præstekalds Indtægter vare
tillagte Sjællands Biskop, i Juni 1660 havde
bevilget, at S. maatte «nyde og beholde de Bygninger og Hytter, der findes i
den svenske Lejr paa Brønshøj Kirkes og Præstegaards Grund, eftersom Kirken
skal være brøstfældig og Præstegaarden ganske nedbrudt». Efter Rigsdagen fløde
Gaverne endnu rigeligere. Foruden en større Pengesum og en Karret (et Kjøretøj,
som næppe nogen dansk Biskop før havde besiddet) skjænkede Kongen ham
Svendstrup Hovedgaard og Gods ved Ringsted og udnævnte ham til kongl. Raad,
Medlem af Statskollegiet og Assessor i Højesteret samt tillagde ham Titel af
Ærkebiskop, hvortil senere (1665) kom, at S. udnævntes til Præsident i det
akademiske Konsistorium, en Stilling, ingen før eller efter ham har beklædt, og
som gav ham Rang og Sæde over Rector magnificus. Da S. 1661 fulgte Prins
Christian paa hans Hyldingsrejse til Norge, gav dette Anledning til, at han ved
Kjøb fra Kronen (faktisk vistnok ved kongelig Gave) erhvervede Godset Bro eller
Broland i Søndfjord i Bergens Stift, senere kaldet Svanø efter dets ny
Besidder.
S. var saaledes – og ikke mindst i egne Tanker – bleven en Stormand.
Universitetets Professorer fik det at mærke, og de synes at have haft nogen
Vanskelighed ved at finde sig til rette i de ny Forhold, da Ærkebiskoppen
forlangte Saadanne Hensyn tagne til hans Person, som man ikke var vant til.
Efter at være bleven Konsistoriets Præsident ansaa S. det ikke stemmende med
sin Værdighed at indfinde sig i Professorernes Forsamling; alt skulde dog gaa
efter hans Hoved. At der paa den Maade kunde opstaa ubehagelige Rivninger, er
let at forstaa. Man har sagt, vel nok med nogen Overdrivelse, at Rasmus Vinding
var den eneste Professor, S. stod paa en god Fod med; men faktisk havde han dog
ogsaa Strid med denne. Allerede inden S. var kommen saa højt til Vejrs, som han
senere kom, havde han 1659-60 haft en langvarig og bitter Strid med
Professorerne i Almindelighed og Dr. Chr. Ostenfeld i Særdeleshed angaaende et
Par Sager, som i og for sig ikke vare af stor Betydning, men dog behandledes
som Hovedsager. Den ene angik Besættelsen af Degneembedet i Universitetets
Patronatskald Taarnby, den anden drejede sig om Udbetalingen af det Legat
til Universitetet, Biskoppens Svoger Dr. Henrik
Fuiren havde stiftet. Disse Stridigheder førtes med en saadan
Paastaaelighed fra begge Sider, at Kongen maatte lægge sig imellem for i det
mindste at faa en ydre At en Biskop, der som S.
var kongl. Raad samt Medlem af Statskollegiet og Højesteret, ikke kunde faa
megen Tid til at tage sig af det ham paahvilende kirkelige Tilsyn, kan ikke
forundre nogen. Sommeren synes han til Dels at have tilbragt paa sit Lyststed Ebberødgaard,
da det berettes, at han oftere holdt Præsteordination i Birkerød Kirke.
Imidlertid er S.s Stilling til Kirken og Præsterne ikke uden Mærkelighed. Ham
skyldes Stiftelsen (1659 og 62) af den gejstlige Enkekasse for Sjællands Stift,
der har været en meget gavnlig Foranstaltning. Særlig Opmærksomhed fortjener
hans Plan om Oprettelsen af et Konsistorialkollegium, under hvilket alle Sager
vedrørende Kirke og Universitet, Skole- og Fattigvæsen samt Legater skulde
henlægges, altsaa hvad vi vilde kalde et eget Ministerium eller Departement for
Kirke- og Undervisningsvæsen samt tillige en gejstlig Højesteret. Utvivlsomt
har det været S.s Tanke, at han selv skulde være Præses for dette Kollegium og
saaledes blive Ærkebiskop ikke blot af Navn, men ogsaa af Gavn; for øvrigt
kunde Planen være god nok. Gjennemført blev den dog ikke. Vi have endnu S.s
Udkast til en Instrux for Kollegiet (Ny kirkehist. Saml. V, 239 ff.); men vi
vide ikke, paa hvilket Skjær Planen er strandet. – De kongl. Privilegier, som
24. Juni 1661 bleve givne Gejstligheden, maa sikkert i alt væsentligt betragtes
som S.s Værk. De sigte – selvfølgelig med Underkastelse under den absolute
Kongemagt – til at skaffe Kirken og Gejstligheden en vis Selvstændighed og
Uafhængighed af de verdslige Myndigheder (Lensmænd, Fogeder osv.); men ikke
alt, hvad der i disse Privilegier fremstilles som Velgjerninger mod Præsterne,
var det i Virkeligheden. Navnlig gjør det et utiltalende Indtryk, at det
betegnes som en «synderlig Naade», at Præsterne «maa (dvs. skulle) tilforhandle
sig deres Præstegaardes Bygninger», medens det faktisk var et Skattepaalæg paa
dem (om end mod Erstatning af Eftermanden i Kaldet), opfundet af S. for at
skaffe Penge til at dække over, at Kongen under Krigen havde forbrugt
Fattigvæsenets Kapitaler og Legatmidler i Kjøbenhavn. Der er noget hykkelsk i
den Maade, hvorpaa S. her har ladet Kongen være Velgjører mod Præsterne. Men
det kan for øvrigt ikke nægtes, at Privilegierne indeholdt adskilligt, der i
væsentlig Grad har bidraget til at sikre den danske Præstestand taalelige Kaar
i vanskelige Tider. – Værre var det med Forordningen af 24. April 1664, hvorved
Præsterne paa Landet indtil videre gjordes til
Opkrævere af den ny Konsumtionsskat; thi derved bleve de i egentlig Forstand
Posekiggere, en Bestilling, der næsten med Nødvendighed maatte gjøre dem
forhadte af deres Sognefolk og bevirke, at Præstens Besøg betragtedes som en
ubehagelig Husundersøgelse, da han skulde holde Regnskab med enhver Skjæppe
Korn, der bragtes til Mølle, ja endog med de smaa Kvantiteter, der i Hjemmene
maledes paa Haandkværn, og kræve Afgift deraf. Har S. ikke, for at lette
Skattens Indkrævning, selv givet Anvisning paa Præsterne til denne forhadte
Bestilling, saa har han i ethvert Tilfælde ikke gjort Saadanne Modforestillinger,
at denne Nedværdigelse af Standen kunde blive afværget. – Rosværdigt er det
derimod, at han ved at forestille Kongen, at det ikke gik an at fylde det
theologiske Fakultet med Tyskere, fik et Par Saadanne bortsendt, efter at de
allerede havde indfundet sig i Kjøbenhavn. Han gjorde nemlig med god Grund
gjældende, at det vilde være den sikreste Vej til at berøve de dygtigste danske
Theologer al Lyst til Fremskridt, naar Udsigten til disse Lærerstillinger var
dem betaget.
Skjønt S.s Karakter ikke gjør noget ublandet godt Indtryk, vil ingen dog kunne
nægte, at han har været en betydelig Personlighed, vel egnet til at sætte store
Ting i Værk. Er han end maaske bleven beruset af den store Medgang, har han dog
ogsaa haft tiltalende Egenskaber. I alt Fald tyder den Mindetale, Professor
Matthias Foss holdt over ham, derpaa. Thi, skjønt Foss var noget besvogret med
S., bære adskillige af hans rosende Udtalelser om den afdøde Biskop dog i den
Grad Paalidelighedens Præg, at deres Rigtighed næppe kan betvivles, selv om man
afskriver en Del paa «Elogens» Konto. Dr. Chr. Ostenfeld, der havde haft saa
skarp en Strid med S., udstedte det akademiske Program over ham, og i det er
selvfølgelig ethvert Spor af gammelt Nag forsvundet.
S., der i sine sidste Aar havde lidt af nogle Sygdomsanfald, sad dog i Højesteret Dagen før sin Død. Da Budskabet om hans Bortgang (26. Juli 1668) naaede Odense, sagde Professor Jacob Bircherod: «Jeg maatte nok tænke, at Manden ikke skulde leve længe; thi den sidste Gang, for 5 Uger siden, jeg besøgte ham i Kjøbenhavn, var han saa ydmyg, fryndlig og beleven, som jeg aldrig havde set ham før at være.» S. blev 62 Aar gammel. Ved hans Jordefærd i vor Frue Kirke var der, som Jens Bircherod siger, «en stor Folketrænge» samlet. Inden sin Død havde S. oprettet forskjellige Legater for trængende, og disse forøgedes af hans Enke, ovennævnte Marie Fuiren (d. 1694). Deres Søn Frederik S. arvede Svendstrup Gaard og Gods. Da han en Gang havde forbrudt sig mod de strænge Jagtlove ved at føre «en fuld Jagt» ind paa den kongelige Vildtbane, og det blev meldt til Christian V, sagde Kongen: «Det har Hr. S. Ret til; han er vor Jægermester», og lod strax et antedateret Patent for ham som saadan udfærdige. Svanø Gods tilfaldt Dr. Jens Foss, der var gift med Bispens Datter Anne Margrethe S. En anden Datter, Søster S., blev i 2. Ægteskab gift med Dr. Hans Bagger, Faderens 2. Eftermand paa Sjællands Bispestol."