1668 Hans Wandal |
Biskopper over Sjælland | |
Enevælden | |
Bispeembedet
|
|
Hans Wandal blev Sjællands biskop 1668. Han havde fra 1663 skrevet på et kæmpeværk, Jus Regium, om den enevældige monarks rettigheder (han blev først færdig med bogen 1672).
Salvingen på Frederiksborg.
Ved talen i Frederiksborg slotskirke, da han salvede Christian V. (de enevældige konger blev ikke kronet, de havde jo arvet jobbet; de blev salvet), erklærede han, at ”Eders Majestæt her på Jorden repræsenterer os Gud selv”. Kongen var ”en fornemme Ombudsmand eller Statholder i Guds eget Rige”. Bispen regnede også med, at da den eneste regel, den enevældige konge var underlagt var den, at han skulle bekende sig til den Augsburgske trosbekæmpelse (være lutheraner), måtte det også være kongens job at skærme den lutherske lære mod alle andre trosretninger. Man tænkte mest på de flygtede reformerte franske huguenotter, der gerne ville slå sig ned i bl.a. Fredericia. Men det blev nok mere omvendt: Den enevældige stat satte sig på kirken, og præsterne blev en del af embedsapparatet, øvrigheden. Og kirken fik heller ikke sit eget ministerium, som biskopperne ønskede det, et kirkekollegium. Det lykkedes Wandal i 1672 at holde huguenotterne ude. Wandal købte, mens han var professor, herregården Assendrup, og den beholdt han til sin død.
Mere
om Hans Wandal fra Dansk Biografisk Leksikon (1887 - 1905).
"Biskop, er født 26. Jan. 1624 i Viborg og Søn af ovennævnte Biskop Hans
W. Da han var 2 Aar gammel kom han i Huset hos sin Mormoder Cathrine Nielsdatter
Bagger, Enke efter Raadmand J. Burchardsen i Odense og Sønnedatter af den
bekjendte Handelsmand Oluf Bager (nogle yngre Slægtled kaldte sig Bagger).
Under Kejserkrigen flygtede hun 1627 til Holland og tog Drengen med. 1631 kom
han tilbage fra Amsterdam og blev derefter undervist i Hjemmet, hvor han under
Vejledning af sin Morbroder, Mag. Ole Hansen Bagger, især gjorde god Fremgang i
de orientalske Sprog: Hebraisk, Syrisk og Arabisk. 1641 kom han i Viborg Skole,
hvorfra han blev Student 1642. 1644 tog han theologisk Examen og indskreves 1645
ved Sorø Akademi, maaske som Hovmester for en Adelsjunker. 1647 disputerede han
for det kongl. Rejsestipendium og rejste 1648 over Holland til Strasburg. Efter
et kort Studieophold i Basel besøgte han flere tyske Universiteter og opholdt
sig i længere Tid i Leipzig, hvor han 1651 udgav et Stridsskrift om Kronologien
i Christi Lidelseshistorie, rettet imod en ung dansk Mathematiker, Vill. Lange.
Under sit Ophold i Tyskland traadte han i
Venskabsforhold til G. Calixt i Helmstedt (III, 338), men sluttede sig senere
til hans Modstandere, den sachsiske Hofpræst Dr. Jac. Weller og
Generalsuperintendent Dr. Steph. Klotz. Efter hans Hjemkomst 1651 overdrog
Kansleren Chr. Thom. Sehested ham at holde Forelæsninger som Repetent for de
unge Theologer. 1652 blev han Professor i Hebraisk, 1653 Magister, 1655
Professor i Theologi og 1657 Dr. theol. Fra. 1659 af var han under Svenskekrigen
i 20 Maaneder Universitetets Rektor, og 1660 mødte han og Thom. Bang (I, 501)
paa Rigsdagen som Universitetets Repræsentanter. Den Frihed, hvormed fremmede
af andre Troessamfund, særlig da Katholikkerne, bevægede sig her inde paa
Frederik III’s Tid, forargede den danske Gejstlighed. Kongens Svoger, Hertug
Johan Frederik af Hannover, var 1651 gaaet over til den katholske Kirke og
opholdt sig derefter ofte i længere Tid ved det danske Hof. Med ham fulgte som
Skriftefader en Italiener, Valerio Maccioni, der i høj Grad kunde glæde sig
ved Kongens Gunst. Efter hans Opfordring udgav Maccioni 1663 et Stridsskrift:
«Nubes lucida» om Bibelen og Traditionen, rettet imod Calixt, men i
Virkeligheden et Forsvar og en Anbefaling for Romerkirken. Herimod rettede W.
1665 et Modskrift, kaldet: «Nubes sine aqva» (en Sky uden Vand), der vistnok
er forfattet efter Samraad med ansete gejstlige. Han udgav det dog ikke under
sit Navn – maaske for ikke at støde Kongen. En ung Theolog, Chr. Andersen
Høysgaard, maatte lægge Navn til. W. synes i det hele taget at have været
ængstelig over for alt, hvad der kunde udlægges som Majestætsforbrydelse, og
det skyldtes ham, at den theologiske Professor Chr. Nold blev afsat, fordi han i
en ny Udgave af en Logik til Skolebrug iblandt Sætninger, hvorom der kunde
strides, havde opstillet den, at valgte Fyrster ere bedre end fødte.
1663-72 udgav W. sit store Værk: «Juris Regii libri VI» (6 Bøger om
Majestætsretten). Udgangspunktet er Hævdelsen af Kongemagten som en
guddommelig Naadegave, der ikke beror paa Folkets Valg, men paa Salvelsen. Af
særlig Interesse er i denne Forbindelse Værkets 4. Bog, hvori han omhandler
Majestætens kirkelige Myndighed, som han dog indskrænker til en Styrelse af
Kirkens ydre Anliggender og til en Forvaltning af Kirkens Ejendomme. Den indre
aandelige Myndighed udøves af Præstestanden, men det paahviler Kongen at
sammenkalde Synoder af gejstlige Mænd samt at bekræfte og haandhæve deres
Bestemmelser. Kaldsretten til alle gejstlige Embeder hævder han som
Majestætens Ret, hvis
Udøvelse vel kan overdrages til andre, men Kongen staar dog til Ansvar for
Maaden, hvorpaa den udøves. Dog benægter W. ikke Menighedens Ret til at have
en Stemme med ved Valget, men han giver ingen Anvisning paa, hvorledes dette
Forhold skal ordnes. Med Hensyn til Kirkegodsets Styrelse lægger han særlig
Vægt paa, at det efter sin oprindelige Bestemmelse anvendes til gudeligt Brug.
Førend W. havde fuldendt dette omfattende Værk, var han 1668 bleven udnævnt
til Biskop over Sjællands Stift efter Ærkebiskop Svane, men Ærkebiskop blev
han ikke. 1670 holdt han Sørgetale over Frederik III, og 1671 salvede han
Christian V i Frederiksborg Slotskirke. 1670 havde han Sæde i en Kommission,
som skulde forhandle om et Forslag, der var udgaaet fra det sachsiske Hof. Det
gik ud paa Oprettelsen af en almindelig Kirkedomstol og fælles Kirkeret for
alle Lutheranere. Kommissionen anbefalede det, men det blev ikke gjennemført.
Da det nylig oprettede Kommercekollegium 1672 indgav et Forslag til Kongen om
fri Religion sø velse saa vel for Kristne af alle Konfessioner som for Jøder,
og da flere Medlemmer af Statsraadet gav Kollegiet Medhold, indsendte W. en
alvorlig Protest derimod. For at godtgjøre det forkastelige i den foreslaaede
Religionsfrihed støtter han sig til den Grundsætning, at den sande Religions
Opretholdelse er Landsherrens første Pligt. Men tillige fremhæver han de
politiske Grundsætninger, som Jesuitter og Kalvinister havde fremsat, og som
maatte gjøre deres Tilhængere farlige for den souveræne Kongemagt. W.
opnaaede til Dels sit Øjemed for saa vidt, som det nævnte Forslag blev
henlagt, men han kunde dog ikke forhindre, at Regeringen i Praxis fulgte de i
Forslaget fremsatte Anskuelser.
Da en katholsk Præst, Jesuitten Heinr. Kircher, gjorde Propaganda for den
katholske Kirke og 1672 udgav: «Nordstern, Führer zur Seligkeit» til
Vejledning for Nordboere, forfattede W. et modskrift. Kircher havde paastaaet,
at intet Samfund uden for Romerkirken havde rigtige Præster. De manglede den
rette Kaldelse og den rette Ordination. Hertil svarede W., at Kaldsretten hørte
til Kongens Majestætsrettigheder. Med Hensyn til Ordinationen indrømmede han
Haandspaalæggelsens store Betydning som apostolisk Skik, men han gjorde tillige
opmærksom paa, at den altid blev iagttaget i den danske Kirke, og naar man
paastod en Forskjel mellem Bispe- og Præsteordination og for den førstes
Retmæssighed kræsede Successio personalis, holdt han sig til, at Skriften ikke
kjendte denne Forskjel, samt at det ogsaa for den romerske
Stol var meget vanskeligt at godtgjøre den uafbrudte Følgerække, Dette
Modskrift udkom dog først efter W.s Død. Han havde bestemt at udgive det som
en Disputats, der skulde indlede den store theologiske Doktorpromotion, som
Kongen havde befalet ham at afholde, og hvortil skulde indbydes 11 ansete
Theologer. W. havde fastsat den til at afholdes i Maj 1675, men han døde 1. Maj
s. A. – 27. Avg. 1653 havde han ægtet Anna Catharine (d. 1678), Datter af
Biskop P. Winstrup i Lund."