1201 Absalon |
Forstørrelse
Absalons ring
|
Om Absalon i Dansk Biografisk Leksikon (1887 - 1905).
"
Ærkebiskop Absalon (ca. 1128-1201) tilhørte ved sin Fødsel Rigets mægtigste
og mest ansete Slægter. Hans Fader Asser
Rig var Søn af den mægtige
Skjalm
Hvide, der i Svend
Estridsens Tid var Høvedsmand
over hele Sjælland og, da Erik
Ejegod drog i Pilegrimsfærd,
modtog hans Søn, den senere Knud
Lavard, til
Opfostring. Han siges ved denne Lejlighed at være Drengens
mødrene Frænde. Uafhængig
heraf var Absalon, som der lejlighedsvis oplyses, nær beslægtet med de to
bekjendte Høvdinger Knud og Carl, Sønner af Erik Jarl og Knud den helliges
Datter Cæcilia, og derigjennem med Ærkebiskop Eskil.
Asser Rig og hans Hustru Inge boede paa Slægtens gamle Sædegaard Fjalenslev
(Fjenneslev lille) mellem Ringsted og Sorø, hvis Stentomter i den nyere Tid
ere fundne umiddelbart nord for Kirkegaardsdiget; i Kirken fandtes Skjalm Hvides
Gravsted. Paa denne Gaard fødtes Absalon; han havde en
ældre
Broder Esbern
(Snare) og en Søster
Ingefred, andre Søskende nævnes ikke. Da han ved sin Død, 21. Marts 1201, gik
i sit 73. Aar, var han altsaa født mellem 21. Marts 1128 og samme Dag 1129;
muligvis kan der af det usædvanlige Navn sluttes, at han døbtes paa Dagen «Absalon»
(30. Okt), altsaa 1128.
Absalon voxede op i et rigt Hjem – Faderens Ejendomme vare spredte over det
halve Sjælland – og under mægtige Indtryk af Tidsbegivenhederne. Da han var
et Par Aar gammel, indtraf det skæbnesvangre Mord
i Haraldsted Skov, som
Asser Rig og hans Brødre følte sig kaldede til at paatale og hævne, og den
myrdede Knud Lavards efterfødte Søn Valdemar
opfostredes som Barn og Dreng sammen med Absalon
og hans Søskende, til hvilke han bestandig senere følte sig knyttet med et
broderligt Venskab. Deres Drengeaar faldt i Erik
Lams hæderløse
Regeringstid; den Ødelæggelse ved Vendernes Indfald, som de da vare Vidne til,
ikke mindst paa Sjælland, stod i den stærkeste Modsætning til de store
Overleveringer, som levede i Slægten og samlede sig om dens nøje Forhold til
Valdemars Forfædre. Det fejler ikke, at jo de dybe Indtryk fra denne Tid havde
deres store Del i, at Absalon senere i saa mange Aar betragtede Kampen
mod Venderne som sin
Hovedopgave ved Siden af Bispeembedets kirkelige Forretninger.
Næppe ret længe efter Kong Eriks Død og Udbruddet af Tronfejderne (1146) opløstes
Barndomshjemmet i Fjenneslev; Asser Rig gik i Kloster og døde som Munk, Esbern
og Valdemar toge Del i Kampen for Kong Svend Eriksen, og Absalon drog til Paris
for at studere Theologi og Kirkeret. Den stærke religiøse Bevægelse, som
fulgte paa det første store Korstog, havde netop den Gang hos os begyndt at
drage en Række storættede Mænd ind i Kirkens Tjeneste eller i alle Tilfælde
bragt dem til at bringe store Ofre for at oprette kirkelige Stiftelser, og
Skjalm Hvides Sønner vare ogsaa i den Henseende blandt de fremmeligste i Tiden.
De grundlagde i Forening et Kloster
paa Assers Gaard i Sorø (Sore)
og udstyrede det rigelig med Gods. Da Bygningen af den lille Stenkirke var godt
paabegyndt, blev Asser med sin Hustrus Samtykke Munk; han døde 13. Dagen efter
dens Indvielse. Den efterlevende Broder Ebbe var alt for optagen af Tidens
politiske Begivenheder til at kunne varetage den unge Stiftelses Tarv, og efter
hans Død (1151) forfaldt Klosteret helt, medens dets Gods blev spredt.
Absalon har da som yngre Søn
rimeligvis fra Barndommen af været bestemt for den kirkelige Stand, og meget i
hans Karakter og Aandsretning tyder paa, at hans Tilbøjelighed førte ham samme
Vej. I Paris sluttede han Venskab med Kanniken Vilhelm
i St. Genovevas Kloster, en udmærket kyndig og erfaren Mand, som han
senere indkaldte til Danmark og gjorde til Abbed paa Eskilsø, umiddelbart ved
Siden af sit eget Bispesæde Roskilde. Absalon
blev selv en udmærket Klerk, dygtig ikke blot i den kirkelige Lærdom, men
ogsaa i Lovkyndighed og verdslige Videnskaber. Her uddannede han den sjældne
Veltalenhed, som han senere berømmes for, ligesom han allerede i denne sin første
Ungdomstid lagde Grunden til den Selvbeherskelse og den ydmyge Fromhed, som
baade Fjender og Venner anerkjendte hos ham. Som Søn af en Høvding og som
opfostret sammen med vordende Høvdinger havde han tillige uddannet sit Legeme i
alle Tidens Idrætter, ligesom hans maadeholdne Levemaade gjorde det muligt for
ham at underkaste sig overordentlige og vedholdende Anstrængelser; men det
synes i øvrigt at fremgaa af flere Træk, at hans Ydre ikke var anseligt, og at
man ikke lagde Mærke til ham, naar han færdedes blandt sine Standsfæller, før
han fik Lejlighed til at gjøre sig gjældende ved sin Tale.
A. nævnes ikke i Tronfejderne
før henimod Slutningen; han stod da selvfølgelig paa Valdemars Side. Ved den
Forhandling mellem ham og den tilbagevendte Svend i Albani Kirke, som indledede
Forliget mellem Kongerne, var han det eneste Vidne, og da Svend kort efter
overfaldt sine Medkonger ved Gildet
i Roskilde, aflagde Absalon
de første fremtrædende Prøver paa sit urokkelige Mod og sin hensynsløse
Hengivenhed for Valdemar. Skjønt han nemlig var udenfor al Fare, den Gang
Overfaldet skete, ilede han ufortøvet sin Fosterbroder til Hjælp, og da han
troede at have fundet ham haardt saaret, vilde han ikke forlade ham eller tænke
paa sin egen Sikkerhed. Senere undkom
han ved sin Ro og Aandsnærværelse
og bragte sin Moder det første Budskab om, hvad der var sket; men saa stor var
ogsaa hendes Hengivenhed for den unge Konge, at hendes Sorg over hans
formentlige Død var større end Glæden over Sønnens Frelse.
Ligesom vistnok i den nærmest foregaaende Tid opholdt Absalon
sig nu atter en Stund hos sin Moder i Fjenneslev; som præsteviet Klerk deltog
han næppe i den blodige Afgjørelse paa Gradehede. Men i det følgende Foraar
kom han til for første Gang at drage Sværdet i en Kamp af en helt anden Natur.
Vendernes
Hærtog havde under
Borgerkrigene overskredet ethvert Maal; store Strækninger af Landet laa øde,
og de sydlige Øer begyndte at modtage en vendisk Befolkning og træde i
venskabelig Forbindelse med den; fra det tidlige Foraar af maatte
man være belavet paa disse Gjæster, overalt hvor
Havet skar sig ind i Landet, eller hvor de kunde naa hen efter at have ranet
Heste. Saaledes kom en Vikingeskare paa 24 Skibe i Foraaret 1158 til Bæltet
og gik i Land paa Sjælland; Venderne toge Heste og droge hærgen de ind over Øen.
Efterretningen herom bragte A. til at gribe til Vaaben. Palmelørdag,
12. April, mødte han dem med sine Huskarle
ved Boslunde; han havde
kun 18 Mand, men hans Angreb var saa voldsomt og uimodstaaeligt, at han sprængte
Hestene fra hinanden og hug Mændene ned for Fode; kun faa undkom til en nærliggende
Skov, medens Absalon kun
mistede en enkelt Mand.
Den følgende Langfredag døde Biskop Asser
af Roskilde, men skjønt Absalon
nu omtrent havde opnaaet den kanoniske Alder af 30 Aar, synes der dog ikke fra først
af at have været tænkt paa ham som Efterfølger. Imidlertid opstod der
Uenighed om Valget, der jo som oftest traf et Medlem af Domkapitlet, og det blev
foreløbig udsat.
Ud paa Sommeren samledes efter Opbud Ledingsflaaden i Masnedsund for at foretage
et Hærtog til Vendland. Der viste sig imidlertid saa megen Vrangvilje og
Raadvildhed blandt de forsamlede Skibshøvdinger, at det hele endte med en Opsættelse,
en Beslutning, som Kong Valdemar efter den bestaaende Forfatning troede at burde
bøje sig for. Absalon, som havde fulgt Kongen til denne Samling for at tage Del
i Toget, følte sig bittert skuffet ved hans Vankelmod og haanede den ynkelige
Udflugt, man havde brugt, at det ikke gik an at sætte Rigets bedste Stridskræfter
paa Spil. «Lad os da en anden Gang samle Udskuddet og Stymperne», sagde han,
«saa er Fordelen des større, hvis vi sejre, og Ulykken til at bære, hvis det
gaar galt!»
Det er betegnende for Forholdet mellem de to Venner, at Kongen strax efter, da
der var udbrudt en blodig Fejde imellem Bymændene i Roskilde, hvorved han
blev nødt til at vende sig imod Staden med væbnet Haand, benyttede Lejligheden
til at blande
sig i det uafgjorte Bispevalg
og faa sin Barndomsven kaaret til
Biskop i Rigets Hovedstad. Hermed begyndte Absalons
rige Virksomhed i Fædrelandets Tjeneste.
Hvor uklar man endnu var over, hvad det fremfor alt maatte komme an paa for at
bringe Riget paa Fode, viste deres første Foretagende. Der var rejst Mistanke
mod Falstringerne for deres Forbindelse med Venderne, medens de selv paastode,
at man lod
dem i Stikken, og at Kongen vanslægtede fra sine Fædre i Kampen mod disse utrættelige
Fjender. Harmen herover bragte Kongen og Absalon til at ruste en Hær af Sjællændere
for at hærge Falster. Men en pludselig og farlig Sygdom, som overfaldt Valdemar
i Ringsted, standsede det overilede Foretagende; Absalon kaldtes til hans
Sygeleje, og Hæren sendtes hjem. Sygdommen var saa voldsom, at Absalon opgav
sin Ven og beredte ham til Døden, medens han selv kæmpede med den samme Sygdom
uden at ville lade Vennen mærke det for ikke at forværre hans Tilstand. Da de
lykkeligvis begge kom sig, betragtede de Sygdommen som en retfærdig Straf og en
Advarsel for den Blodskyld mod kristne Landsmænd, som de havde villet paabyrde
sig, og de gjorde nu Løfter om hellere at vende deres Vaaben mod Rigets rette
Avindsmænd.
Allerede i det følgende Aar (1159) udførtes
der to Hærtog til Vendland.
Kongen nøjedes nu med at raadføre sig med sine nærmeste Venner og derefter at
iværksætte sine Planer med den Styrke, han og de kunde samle. Det blev
saaledes især Sjællændere og Skaaninger, som kom til at bære Byrden ved det
første Tog, først efterhaanden lykkedes det at drage Fynboer og Jyder med ind
i den næsten uafbrudte Kamp. Efter de første Aars Tog, som især havde deres
Betydning ved at vænne baade danske og Vender til den nye Tingenes Orden,
hvorefter vi bleve de angribende, traadte Kong Valdemar i Underhandling med
Henrik Løve om et fælles Foretagende mod Vestvenderne. Dette udførtes 1160 og
havde til Følge, at det nuværende Meklenborg blev underkastet det tyske Herredømme
og den tyske Kultur. Samme Aar maatte Rygen atter underkaste sig det danske
Herredømme, fra hvilket det gjentagne Gange havde løsrevet sig.
Haand i Haand med disse Tog og af endnu større umiddelbar Betydning for Rigets
egen Fred gik Bestræbelserne for at sikre selve de danske Farvande, som endnu
den Gang og længe efter hjemsøgtes af Vikingerne; der byggedes Borge (som
Vordingborg, Nyborg, Kalundborg osv.), og der indrettedes Vagthold saa vel paa Søen
som langs Kysterne. Fremfor alle berømmes Absalon
for sin utrættelige Aarvaagenhed: «han nedbrød for største Delen sine
Bispegaarde for des bedre at kunne befæste Vagtstederne,» siges der, «og i
det han jævnlig laa ude imod Fjenden, laante han ofte Hus af Skov og Krat; men
denne hans ringe Bolig gjenrejste Fædrelandets sammensunkne Haller! Ja endog
Vinterens Is traf ham ude paa de skrøbelige Skibe, for at ingen Aarstid skulde
savne det heldbringende
Vagthold eller hans uforlignelige Kjærlighed til Fædrelandet faa Skin af at
vige tilbage for Savn og Møje.»
Han nøjedes dog
ingenlunde med denne Virksomhed udad til, imod Rigets Fjender. Borgerkrigene
havde sat dybe Spor i hele Samfundet, og A. var utrættelig i at arbejde hen
imod Fred og Forsoning. Saaledes formaaede han Kongen til at tilbagekalde de
fredløse Deltagere i den sidste Kamp om Kronen; enkelte af dem bleve fra den
Tid af hans og Kongens mest hengivne Venner. Ved sin Veltalenhed og sit
forstandige Maadehold, siger Saxe, gjorde han Ende paa de bedrøvelige Tingtrætter,
som den Gang vare blevne saa almindelige paa Sjælland og jævnlig udartede til
Vold og Drab; uanselig og jævn var han i sin første Optræden, men snart
maatte alle sande, at han forstod at beherske dem med sin Tales Magt. Og paa
samme Maade mæglede han mellem Kongen og de store og mellem sine Landsmænd og
de fremmede; alle tyede de til ham for at finde Forstaaelse for deres Sag og en
Talsmand for deres Ønsker. Denne Side var saa fremtrædende hos ham, at Arnold
af Lybek ved Omtalen af hans Død siger: «Hele Danmark sørgede over hans Død
og befalede hans Aand i Jesu Christi, Fredsfyrstens, Hænder, ligesom han selv i
Live havde ført mange, som laa i Ufred, til Fred og Enighed.»
Der indtraadte efter de første sejrrige Vendertog et Par Aars Hvile, som Kongen
og Absalon benyttede til ligesom at give deres Gjerning en højere Indvielse.
Det er ej heller usandsynligt, at de følte særlig Trang til at ytre deres
Taknemmelighed for Helbredelsen af den svære Sygdom og den Lykke, som senere
havde fulgt deres Foretagender. Vist er det, at i Sommeren 1161 gjenoprettede
Absalon det helt forfaldne Kloster i Sorø,
og omtrent samtidig oprettede Valdemar et Benediktiner
Abbedi ved sin Faders Gravkirke i Ringsted
og et Gjæstehus for Skt.
Hans Brødrene i Antvorskov
ved Slagelse. Absalon
indkaldte sin Ven Vilhelm
fra Paris 1165 og gjorde ham til Abbed paa Eskilsø
i Roskilde Fjord; senere flyttedes han til Æbleholt
(Æbelholt) ved Arresø.
Sorø
Kloster blev af Absalon
efterhaanden udvidet til et stort og rigt Cistercienser Abbedi. Han paabegyndte
strax Opførelsen af den prægtige Klosterkirke, i hvilken hans Frænder og
deres Slægt i Aarhundreder søgte deres Gravsteder ved Siden af den navnkundige
Ærkebiskop og hans Forfædre. I det følgende Aar (1162) maatte A. følge med
Kongen til det store Møde i St. Jean de Laune ved Saonefloden i Burgund, paa
hvilket Kejser Frederik
søgte at afgjøre den langvarige Kirkestrid til Fordel for den af ham støttede
Pave Victor, i Modsætning til den kanonisk valgte Alexander, der havde Tilhold
i Frankrig. Valdemar havde i denne Strid sluttet sig til Tyskland og i den
Anledning brudt med den myndige og strængt kirkelige Ærkebiskop
Eskil, som endog havde
forladt Riget og nu levede i 7 Aars Landflygtighed i Clairveaux. Absalon
havde forgjæves søgt at forebygge dette Brud og maatte nu nøjes med at
forhindre en yderligere Spaltning i den danske Kirke; modstræbende var han
fulgt med til Tyskland for ikke helt at forspilde Kongens Tillid. De Erfaringer,
som Valdemar gjorde ved Kejserhoffet, og det Lensløfte, som her afnødtes ham,
aabnede imidlertid hans Øjne for Farerne ved en nærmere Forbindelse med
Kejserdømmet, og efter Hjemkomsten var han alvorlig betænkt paa at sikre
Rigets Selvstændighed for Fremtiden. Han paabegyndte derfor ufortøvet det
store Værk med Opførelsen af en Teglstensmur paa Danevirke, ivrig styrket i
dette Forsæt og støttet i dets Udførelse af Absalon.
Imidlertid vare Vendertogene blevne gjenoptagne i Aaret 1164 og fortsattes nu næsten
uafbrudt i 20 Aar. I lang Tid spillede Henrik Løve en fremtrædende Rolle i
disse Kampe, snart som vor, snart som Vendernes Forbundsfælle, snart ene i
Kampen mod danske og Vender. Medens Beretningen om disse Tildragelser
derfor ved første Øjekast gjør Indtryk af en trættende Ensformighed, viser
der sig for en nærmere Betragtning en Mangfoldighed af Situationer, der
utvivlsomt, om vi vare fyldigere underrettede om Enkelthederne og om de
mangeartede Kræfter, som her vare i Bevægelse, vilde høre til de
interessanteste Partier i vor Historie. Fortællingen, som den nu foreligger fra
Saxes Haand, er selvfølgelig anlagt med Ensidighed og gjennemført med
Partiskhed for hans Helt A.; men at det overhovedet var muligt i den Grad at gjøre
denne Mand til Midtpunkt i Beretningen om en saa langvarig og vidtrækkende
Kamp, viser noksom, at han i en fremragende Grad var Sjælen i de danske
Foretagender. Det samme fremgaar da ogsaa, deraf, at Kong Valdemars Død (1182)
saa langt fra betegner en Tilbagegang i disse, at de tvært imod maa siges
derefter at tage et fornyet Opsving, ja med en forbavsende Kraft at føres til
en endelig Afslutning (1185). Og det samme er Tilfældet med Forholdet til det
tyske Kejserrige; Muren i Danevirke var ikke fuldført ved Valdemars Død, men
fortsattes under hans Søn, og for første Gang mødte Opfordringen om at tage
Danmark til Len af Kejserdømmet et bestemt og for bestandig afgjørende Afslag.
Da A. herefter nedlagde Sværdet, havde han fuldtud naaet sit Maal: at værne om
Danmarks og de danske Haves Fred, ja en stor Del af Vendland var endog for en
Aarrække lagt under den danske Krone. Og han havde i de mangeaarige Kampe
indlagt sig en Berømmelse
som Kriger og som Hærfører,
der har faa Sidestykker i vor Historie.
Samtidig havde han ufortrøden arbejdet paa Folkets og Landets Udvikling i alle
Fredens Idrætter. Ved Aar 1167 gav Kongen ham Kjøbstaden
Havn eller Kjøbmande-Havn (Kjøbenhavn)
ved Øresund med Halvdelen af det tilliggende Herred, og her opførte han en fast
Borg af Sten paa en Holm i Stranden,
dels til Byens og Handelens Beskyttelse, dels til herfra med sine Skibe at
beherske det vigtige Farvand. Opførelsen af denne Borg betegner et vigtigt
Vendepunkt i Hovedstadens Historie; fra nu af udviklede den sig hurtig,
rimeligvis samtidig udvidet ved Bosættelsen af indkaldte Nybyggere, til en af
de betydeligste Handelspladser i Norden. For Absalon personlig var Borgen i Havn
til det sidste hans kjæreste Besiddelse.
Særlig følte han sig dog selvfølgelig kaldet til at fremme Kirkens og den højere
Aandskultur Anliggender. Det var her et Hovedpunkt at sikre de højere
Interesser et fyldestgjørende og varigt materielt Grundlag. Dertil sigtede i
Virkeligheden Grundlæggelsen af de saakaldte Herreklostre, som oftest opførte
i Landets skjønneste og fredeligste Egne, ensomt beliggende, men rigt udstyrede
med Jordegods og saaledes i Stand til at frede om den Lærdom og Dannelse, som
deres Medlemmer maatte have hjembragt ude fra, og at forplante den videre til
deres Lærlinge blandt læg og lærde. I endnu højere Grad var dette dog Tilfældet
ved Bispesæderne og Domkapitlerne, der jo vare hin Tids Præsteskoler. For at
sikre deres Indtægter trængte A. paa med at faa Tiendeydelsen vedtagen i sit
Stift. Modstanden herimod havde varet i Aarhundreder. Man var villig til at
betale Kirkens Mænd, endog rigelig, men kun for den enkelte bestemte «Tjeneste».
Saaledes fik Sognepræsten Betaling for Naademidlerne og hvad han ellers ydede,
og Biskoppen tog Penge for Præste- og Kirkevielser saa vel som for de andre
Forretninger, som vare forbeholdte hans Embede. Ved Siden heraf var der i
Tidernes Løb indført visse regelmæssige Afgifter som «Redsler» og «Bispegaver»,
men Kirkens gamle Fordring, at der skulde gives Tiende af alt, hvad der høstes
og avles, medens alle de hellige Handlinger skulde udføres uden Vederlag,
kunde ikke trænge igjennem. Det var derfor en stor Sejr for A., at det lykkedes
for ham at faa Tienden vedtagen i sit Stift (1171); der fastsattes bestemte
Regler for de Ydelser, som endnu skulde bibeholdes, især Bøderne for de
saakaldte «Helligbrud», alle de Forseelser eller Forsyndelser, som kunde
paatales af de kirkelige Myndigheder. «Herimod lovede Bønderne Biskoppen
Tredjedelen af Tienden», siges der; de to andre gik som bekjendt til Præsten
og Kirkebygningen. Denne saakaldte «sjællandske Kirkelov» blev vedtagen paa
et Maalstævne i Ringsted Lund og lyst paa Landstinget (1171). Tre Aar efter
gjentoges det samme i Lund. Ærkebiskop Eskil
var efter sin Hjemkomst bleven forsonet med Kongen og Absalon, og under et
Ophold af denne sidste ved Ærkebispesædet vedtoges i alt væsentligt samme Lov
af Skaaningerne «paa Maalstævne i Lund». Den optegnedes og udfærdigedes
under Kongens og de to Biskoppers Segl; i den senere Kirkestrid med Jacob
Erlandsen kom den til at spille en fremtrædende Rolle som et Frihedsbrev for
Menighederne imod Ærkebispens Overgreb.
Ved disse Bestemmelser tiltoge uden al Tvivl Bispestolenes Indtægter i høj
Grad, og herfra har da vel den Dom om A., at han var havesyg og gjerrig, sin
Oprindelse. I Virkeligheden savner denne Beskyldning selvfølgelig al Grund. A.
ejede ved sin Død kun det, han havde arvet eller var i Besiddelse af som Prælat
og Stormand i Riget. Naar han havde samlet store Indtægter paa sin Haand, saa
var det for at sikre Saadanne til de Formaal, som efter hin Tids Vilkaar kun
Kirkens Mænd i Længden kunde ventes at ville ofre noget paa, medens vi forlængst
have vænnet os til at anse dem for Statens Opgave. Ikke blot den egentlige
Aandskultur, men for en væsentlig Del ogsaa Rigets Forsvar havde sine bedste,
ofte eneste Støtter i Biskopperne. For sit eget Vedkommende levede A. et saare
afholdende og nøjsomt Liv, ligesom hans sædelige Renhed og højsindede
Gavmildhed fremhæves med den højeste Ros.
Et Par Aar efter Udstedelsen af den Skaanske Kirkelov nedlagde
Ærkebiskop Eskil med Pavens Samtykke sit Embede.
Det var ikke gaaet saa let i Skaane som i Sjælland med Tiendens Indførelse;
vel var Loven bleven vedtagen, men da det kom til Stykket, modsatte Almuen sig
at efterkomme den. Samtidig indvikledes hans nærmeste Slægt i de politiske
Stridigheder mellem Kongen og de forbigaaede Kongefrænder. Han havde derfor
atter opholdt sig et Par Aar i Udlandet og vendte nu tilbage med Pavens
Tilladelse til at nedlægge Ærkebispedømmet og selv at udnævne sin Efterfølger.
Dette Valg foretoges i en højtidelig Forsamling i Lunds Domkirke i Kongens og
talrige Stormænds Overværelse. Eskil nedlagde sit Embedes Insignier paa
Alteret og vilde give Afkald paa sin Ret for ikke at træde Domkapitlet for nær;
men Kongen og alle de tilstedeværende opfordrede ham til at nævne sin Efterfølger.
Han valgte da Absalon som den værdigste, ikke blot i Kirken, men ogsaa i det
danske Folk. Absalon vilde dog ikke modtage Valget for ikke at tabe sit
naturlige Fodfæste i Kampen for Kongen og Riget; Sjælland var i den Grad
kommet til at staa i forreste Række i denne, at man maatte frygte for at gaa
glip af Aaringers Anstrængelser, naar Høvdingen her blev skilt fra sin Hær.
Men Eskil havde en ubetinget Tillid til sin yngre Vens Evner; han holdt derfor
fast ved sit Forsæt, og da Paven blev Opmand i Striden, afgjorde han den
saaledes, at Absalon skulde modtage
Ærkebispeværdigheden, men samtidig indtil videre beholde Bispedømmet i
Roskilde. Da ogsaa Kongen
støttede denne Afgjørelse, maatte Absalon
bøje sig for den, og han
modtog Indvielsen i Fasten Aar 1178; 13 Aar efter overdrog han Sjællands Stift
til sin Frænde Peder
Sunesen.
Det kunde ikke undgaas, at Tiltrædelsen i Lund maatte føre til blodige Kampe; Skaane
var alt i Forvejen halvt om halvt i Oprør mod Kongen
og de store. Absalon optog
Kampen som en uundgaaelig Tilskikkelse og slog uden Vanskelighed Bøndernes
Modstand ned. Men han misbrugte ingenlunde sin Sejr til at fremtvinge
Opfyldelsen af det Løfte, som i sin Tid, maaske med Urette, var givet paa Bøndernes
Vegne i Lund. Kun vægrede han sig ved at gaa tilbage til den tidligere Tilstand
og modtage Betaling for de hellige Handlinger m. m., og i denne Vægring laa der
selvfølgelig en mægtig Paamindelse for de gjenstridige til at betale Tienden.
Den gjennemførtes da vel ogsaa for det meste i Løbet af de 20 Aar, som hengik
efter Nederlaget ved Dysjeaa; men Saxe roser dog hans Efterfølger Anders
Sunesen for, at det først var lykkedes ham fuldstændig at skaffe Kirken sin
Ret. Efter Sejren over Venderne trak A. sig tilbage fra de politiske
Begivenheder; Kampene mod Hedningerne og deres Omvendelse til Kirkens Lære
havde han anset for en Slags Korstog, som vare fuldt forenelige med hans
kirkelige Kald; men den unge Hertug Valdemars Foretagender i Tyskland havde han
ingen Del i. Kirkestyrelsen kunde da ogsaa nok lægge Beslag paa selv en
betydelig
Mands hele Tid og Opmærksomhed. Der var meget at oparbejde fra de urolige og
oprevne Tider, og meget stod endnu tilbage at organisere for at faa den danske
Kirke fuldt indordnet i det almindelige Kirkesamfund. Saaledes siger en tysk
Forfatter, at A. fik indført fuld Ensartethed ved Gudstjenesten i de
forskjellige Bispedømmer, men i øvrigt berettes der intet om Enkelthederne i
hans Kirkestyrelse. I den samtidige voldsomme Strid mellem Kong Sverre og de
norske Biskopper blandede han sig kun for saa vidt, som disse sidste med
Ærkebiskop Erik i Spidsen i en Aarrække nøde godt af hans storartede
Gjæstfrihed og fandt en Støtte hos ham over for Paven og den øvrige Kirke.
Hans eget kirkelig ydmyge Sind fremlyser noksom af den Beretning, at han lod
anbringe et Krucifix over sit ærkebiskoppelige Sæde, for at det skulde se ud,
som om de, der fremstillede sig for ham, bevidnede dette og ikke ham deres
Ærbødighed.
Som et enestaaende Mindesmærke om det aandelige Liv, som blev vakt ved A.s
Virksomhed og fik sin Næring af det store nationale Opsving, staar Saxes
uforlignelige Værk om vor Oldtids Historie. Forfatteren var Absalons
Klerk, opdragen af ham til sit Kald, opmuntret og nødet til det i sit Samliv
med ham. Selve den Tanke at faa en udførlig Beretning om Fædrenes Bedrifter
nedskreven, til Ære for det danske Navn blandt de fremmede og til et Exempel
for Folket i Samtid og Eftertid, tilhørte, som Saxe siger, Ærkebiskoppen:
«han kunde ikke finde sig i, at vort Fædreland skulde savne et sligt
Mindesmærke, han, der altid brændte af Begjærlighed efter at give det
Glans». Men hvor skarpt et Blik og hvor lykkelig en Haand han ogsaa her havde
ved at vælge Saxe til Tankens Iværksættelse, behøver ikke at fremhæves,
naar man erindrer, hvad denne Forfatter betyder for vor Middelalders Historie og
for Kjendskabet til vort Folks ældste Minder. Absalon
døde Dagen før
Skjærtorsdag, 21. Marts 1201 i Sorø Kloster, hvor han rimeligvis efter Tidens
Skik havde tilbragt Fasten i Stilhed. Han gik i sit 73. Aar og hans tærke
Legemes Kraft var brudt i Aaringers rastløse Arbejde. Der er bevaret en Optegnelse
af hans sidste Vilje, som
viser, at han til det sidste havde bevaret hele sin Aands Klarhed og retsindige
Betænksomhed. Sin rige Fædrenearv gav han til Sorø
Kloster undtagen
Fjenneslev, sit Barndomshjem, som Esbern
Snare skulde have tillige
med «den lille Skaal, hvoraf deres Fader plejede at drikke». Kjøbenhavn med
det tilliggende Jordegods havde han alt forhen givet til Roskilde Bispestol.
Hvad
han ellers ejede, fordelte han til Venner og Frænder og til alle dem, som havde
staaet ham nær i de forskjelligste Stillinger.
Absalon jordfæstedes
i Ærkebispeskrud, med Ring og Stav, foran Alteret i Sorø Klosterkirke;
en Blyplade med Indskrift nedlagdes i Graven med ham. Omkring ham hvile hans
Slægtninge, og i senere Tider har hans Frænde i den historiske Gjerning, Valdemar
Atterdag, fundet sin Grav
i den samme Kirke."